Mielipiteitä Tickle your fancy -Bikinifitness ei enää ikinä kirjoituksesta.

Heippa!

Jes!! Ekaa kertaa 2 viikkoon heräsin ilman järkyttävää hedaria ja ”ilmapallo” fiilistä päässä. Henki kulki ilman sitä herttaista väkisin ryystämistä ja fiilis oli aika hyvä. Lähdin moikkaamaan mun koutsia ja siitä sitten rääkkäämään omia asiakkaita. 

Välillä kyllä saa oikeesti miettiä, että mistähän mä oon saanut näin ihanat ja armottomat treenari asiakkaat! Jokainen on aina treeneissä todella ihailtavalla asenteella ja kaikki tehdään mitä käsketään. Ihan mahtavaa (:

927670_788612057825027_1685782059_n

 

 

Moni on pyytänyt mua kommentoimaan ja ottamaan kantaa tähän Tickle your fancy -Bikinifitness ei enää ikinä kirjoitusta. Jokaisella on omat mielipiteensä ja niitä mahtuu tähän maailmaan vähintään yhtä paljon kuin ihmisiä. Minulla ei ole blogin kirjoittajaa kohtaan mitään henkilökohtaista ja en tiedä tekstin taustasta tai kirjoittajan kokemuksista sen enempää, kuin tämän blogikirjoituksen verran. Teksti saattaa olla jonkun kohdalla totuus, minulla taas on hieman erilainen käsitys ja kokemus lajista tähän asti. Tarkoitus ei ole esittää ”yhtä ja ainoaa” totuutta lajista, vaan minun oman näkemykseni asiaan. Itselläni on vasta 18 viikon päästä omat ekat kisat, joten sillon osaisin vastata paljon viisaammin tekstiin ja kokemusta löytyisi enemmän itse kisadietistäkin(mikä on lajissa haastavin vaihe), mutta mennään nyt tähänastisilla fiiliksillä ja kokemuksilla, sekä vierestä kisaajia seuranneen ajatuksilla. Kokemuksia ja tuntemuksia lajista on hurjasti eikä tarkoitus ole väittää että homma menee aina näin: 

”Ehkä yksi ärsyttävimmistä jutuista on juurikin tuo terveysruoan hehkuttaminen tyyliin “vihersmoothie on taivaallista ja se on suosikkijälkkärini” tai “kananmunapohjainen pitsa on yksinkertaisesti normaalia pitsaa huomattavasti parempaa”. No offence ystävät, jotka ootte mulleki näitä suositelleet, lopettakaa itsenne huijaaminen. Miksei voi vaan suoraan sanoa, että joo nää maistuu aivan paskalta, mutta syön niitä koska ne on terveellisiä ja koska niistä ei tule samanlaista ruokamorkkista kuin kermajäätelöstä tai salamipitsasta?” 

– Itse syön offilla ja dietillä samoja ruokia, eri määriä. Söisin näitä ruokia, kisaisin TAI en. Lisäksi bikinifitneksen parissa kisaavat tai harrastavat ovat erittäin oikeutettuja kisakauden ulkopuolella herkuttelemaan, kuten muutkin ihmiset. Okei, ei ehkä 3 karkkipussia päivään ja kylkeen sipsipusseja, mutta  yksi täysin vapaasyöntipäivä viikossa on esimerkiksi hyvin normaali tapa lajissa, eikä ole myöskään kiellettyä soveltaa omaa ruokavalioaan sellaiseksi, että siitä pystyy oikeasti nauttimaan. Mulla ei esimerkiksi ole päivääkään sellaista oloa että JOUTUISIN syömään jotain ruokaa. Nautin ruuastani ja samoin mieheni nauttii samoista ruuista, maustaminen kun ei ole meiltä kiellettyä. Ja ei, Joel ei kisaa tai ole dietillä eikä varsinkaan harrasta bikinifitnestä 😀 . Hän syö eri määrät samaa ruokaa, koska se on HYVÄÄ. Terveellinen ei tarkoita pahaa.  Ja sitten toinen juttu, nämä vihersmoothiet ja pizzapohjat ovat kyllä usein ihan muiden terveysintoilijoiden blogeissa tai vähintäänkin niitä löytyy yhtäpaljon muualtakin kuin vain kilpaurheilijoiden. Itse esimerkiksi olen tehnyt kerran elämässäni proteiinilättyjä ja ne oli niin pahoja ettei edes meidän koira syönyt niitä. On siis kummallinen yleistys että vain me korvattaisiin pizzoja jollain ”terveysruuilla” ja tyrkytetään terveellisiä versioita perinteisistä mättöruuista, koska kärsittäisiin niin kovasti lajin vuoksi ja joudutaan epätoivon vallassa etsiä korvaavia reseptejä.  😀

 

”Liian monta kertaa olen lukenut blogeista ja lehdistä juttuja “Fitness-elämäntapa pelasti minut syömishäiriöstä”. Ei, vaan fitness-elämäntapa teki syömishäiriön sairastamisesta laillista. Miten pakonomainen treenaaminen, överihifistely ruoalla ja rasvattoman kropan ihailu eroaa syömishäiriöstä? No ei yhtään mitenkään”

-Ensinnäkin, jos yhtään tietää mitään syömishäiriöhelvetistä, niin tämän kohdan voi tuntea jopa hieman loukkaavaksi… En kuitenkaan tiedä mitä syömishäiriötä tekstissä tarkoitettiin, mutta mediassa ainakin kovasti bikinifitestä rinnastetaan esimerkiksi anoreksiaan.

-Sitten siihen hifistelyyn ja syömishäiriö väitteeseen. Lähtökalorini ovat yli 3000 (haluan tietää, kuka syömishäiriöinen  vetää sen 3000 kaloria päivässä hyvällä fiiliksellä, 300g hiilaria päivässä) joka sisältää satoja grammoja hiilareita, VAIN tarvittavan määrän proteiinia (ei, me ei eletä maitorahkalla tai tankata vain proteiinia ja lisäravinteita) ja runsaan määrän hyvä rasvoja. Tällähetkellä kun olen kisadietillä, ollaan siinä parissa tuhannessa ja alimmillaan ollaan varmaan 1500 kalorissa, mikä on jo paljon normaalille naiselle nykypäivänä (tarkennus: en suinkaan tarkoita, että se 1500kcl olisi tarpeeksi naiselle, vaan nykyään suurin osa ihmisistä syö päivittäin aivan liian vähän johtuen hitaasta aineenvaihdunnasta sekä liikkumattomuudesta. Olen itsekkin aikoinani tuhonnut aineenvaihduntani diettaamisen seurauksena ja lihonnut 1500kalorista, sillä kehoni aineenvaihdunta oli kokoa kanasalaatti päivässä). Mun moni kaveri joka ei harrasta fitnestä tai ole kiinnostunut terveyshömpötyksistä, syövät PALJON vähemmän kuin minä kisadietillä ja siitä ruuan sisällöstä ei varmaan tarvitse edes puhua. 

Bikinifitness urheilijalle tyypillisiä seikkoja (perustuu omiin kokemuksiini)

  • Treenaa vuosia tavoitteellisesti
  • Huolehtii laadukkaan ravinnon saannista, usein tuhansia kaloreita ja laadukkaita makroja,  mitä enemmän sen parempi,mutta myös nauttii ravinnosta ja ei rakenna elämäänsä sen ympärille. Kisakausi on asia erikseen.
  • Huolehtii kehonhuollosta 
  • Treenaamisessa pyritään rakentamaan ja kehittämään omaa kehoa sekä suorituskykyä
  • Huolehtii palautumisesta (treenien jako ja rytmitys + ravinto+ uni)
  • Huolehtii unensaannistaan
  • Huolehtii sen että myös annetaan keholle, eikä vain oteta ja pidetään tarvittavat lepopäivät
  • Goal: kehittyä fysiikaltaan ja menestyä kisoissa kun on siihen valmis ja pohjatyö on tehty huolella.
  • Huom. menestymiseen vaaditaan 1) hyvin toimivaa kehoa, mikä taas ei tue syömishäiriöistä käyttätymistä LAINKAAN.Syömishäiriöön kuuluu usein laxatiivit ja tuhoutunut aineenvaihdunta. 2)  pitkäjänteisyyttä ja kehon kunnioittamista, joka ei myöskään sovi kuvaan kun kyse on syömsishäiriöstä. Laihduttaminen on todella helppoa: kunhan ei syödä ja juostaan kuin hullun, mutta ei sillä lavoille päästä, sillä lihakset lähtee ja luut jää. Kiristäminen ja kisadietti on asia erikseen: laadukas ravinto+lepo+harjoittelu. Usein ollaan tehty vuosien pohja ja kehitetty kehon aineenvaihduntaa siihen pisteeseen, että nälkää ei tarvitse nähdä edes kisadietillä. 
  • Ainoo miinus on se, että usein offilla ollaan totuttu syömään niin hemmetisti, että jopa 2000kcl tuntuu siltä että ei saa ruokaa 😀 

Syömishäiriöinen ja hänen tyypilliset ominaisuudet (perustuu omiin kokemuksiini)

  • Ei hallitse syömistään lainkaan tai joko hallitsee sitä liikaa
  • Koko päivä, taisiis elämä rakentuu ruuan ja kaloreiden ympärille, mitä vähemmän sen parempi 
  • Treenaa vain yhteen tarkoitukseen: laihuus
  • Terveys ei kiinnosta pätkääkään, vaikka siitä toitottaisi jokainen joka päivä
  • Kehonhuolto: mikä?
  • Uni: ei olla nukuttu enää aikoihin
  • Makrot ja ravintoaineet: mitkä? Ei hiilaria tai rasvoja mulle. Ei itseasiassa mitään muutakuin miniporkkanoita ja omena.
  • Goal: olla laiha

Haluan myös selventää sitä, että ei, minusta kisapäivän kunto EI ole kaunista katseltavaa enkä todellakaan tavoittelisi sellaista kuntoa jatkuvaksi offikunnoksi. Mistähän tämäkin ”överi kiree sitä ja överi kiree tätä tavoittelu” väite ollaan saatu? Se että ihailee sitä duunia ja tulosta sinä kisapäivänä ja nostaa hattua heille urheilijoina, ei tarkoita sitä että haluaa itse kävellä tuolla suonet pinnassa ja kisavärit päällä päivästä toiseen. Se on vain SE hetki. Jokainen bikinifitness -tai minkä lajin edustaja tahansa kehonrakennuksessa tietää, että lavalla luotu kuva on suureksi osaksi illuusiota, eikä edes se itse kisaaja näytä siltä samalta ilman niitä kisavärejä, tankkauksia ja niitä valoja jotka poraa lihavankin ihmisen vatsalihakset esiin . 😀

”Edellä mainittu on paperilla ehkä terveellisempää kuin biletys ja alkoholin kittaaminen, mutta rehellisesti mun mielessä ne on tällä hetkellä melkein samalla viivalla.”

– No, saanen olla eri mieltä. 😀

”Hyvältä näyttäminen sillä kustannuksella, että se rynnii olkapäätekniikalla elämäsi, ystäviesi ja kaiken kivan edelle, on erittäin epäjees.”

– Mielestäni omalla kohdallani näin ei ole tapahtunut. Päin vastoin olen saanut paljon samanhenkisiä uusia ystäviä. Lisäksi eräs body fitneksen suomen mestari sanoi hyvin minulle: ”Hyvin toteutettu dietti ei vaikuta läheisiisi eikä ystäviisi.” Itse olen yhä edelleen dietilläkin mukana pizzalla ja aina hymysuin mukana kavereiden kanssa, eikä tulisi mieleenkään alkaa muita syyllistämään omasta valinnastani kisata. Pyrin yhä tekemään kaikkea hauskaa ystävieni kanssa vaikka ollaankin hetki oltu jo kisadietillä ja nauttimaan elämästäni. Aina ei kuitenkaan voi mennä baariin, sillä treenit ja jaksaminen menee kisakaudella tietenkin edelle, mutta en usko että baarireissujen uhraaminen olisi vain bikinifitneksen, vaan JOKAISEN kilpaurheilulajin edellytys kisakaudella. Jos haluaa mennä joka vloppu baariin, niin sillon menee. Ei kaikkia ole tehty kilpaurheiluun eikä todellakaan kukaan vaadikkaan sitä. En itse vielä tiedä onko minustakaan siihen. Toivon että on ja se nähdään syksyllä!

”Oon ehkä vanhanaikainen, mutta mua kiinnostaa se mihin pystyn, miten kehityn, miten jaksan, miten tunnen, miten olen voittaja kun onnistun jossain, jonka eteen olen tehnyt paljon työtä. Mulle tavoite meinaa sitä, että pystyn johonkin suoritukseen (enkä nyt tarkoita lihasten pullistelua), jonka eteen olen tehnyt paljon töitä. Se, että treenaisin vuosia vain siihen, että voin nousta lavalle seisomaan, ei tunnu yhtään houkuttelevalta.”

-Voi kuulostaa kliseiseltä, mutta fitness ei ole eikä sen kuulu olla vain yksi kisa vaan se on monelle elämäntapa. Myös me halutaan voida hyvin, nähdä tuloksia, haastaa itsemme ja arvostaa kehoamme. Meille se onnistuminen on paljon muutakin kuin vain itse ”h-hetki lavalla”. Se on vain pieni osa lajia, vaikkakin suuri hetki kisaajille.

”Urheilun ja liikunnan pääidea hämärtyy kun tavoitellaan täydellistä lihaserottuvuutta ja kilpaillaan lavalla bikineissä siitä kellä on isoin hauis ja tiukin reisi. Tätä ennen on tehty aivan järkyttävästi työtä, kehitytty ja omistauduttu tähän päivään täysillä, mutta sitten blöööö, koko homma vaan lösähtää mun silmissä siihen h-hetkeen.”

-Tähän eräs tuttuni sanoi hyvin. ”Tähänhän aivan kaikki urheilu kiteytyy? Pelataan vaikka jääkiekkoa, treenataan kesä hulluna ja pelataan pitkä ja raskas talvi ja tavoitellaan vaan sitä yhtää ja ainutta eli pyttyä. Fudiksessa samajuttu! Esim. Suurseurat tekee 9kuukautta duunia putkeen champions leaguen eteen ja sit jos sinne päästään se on 90min ja ”blööö kaikki työ oli siinä”… Tähän urheilussa kaikki perustuu ja siks on sen arvosta, oli se laji mikä tahansa.”

Itse lisäisin tähän vielä, että KAIKKI lajit perustuvat tähän ”blöö” efektiin. Oli se keihäänheitto, kuulantyöntö tai tikanheitto. Kaikkiin harjoitellaan kovasti (kuitenkin vain yks on se paras!) ja sitten tehdään muutaman minuutin suoritus ja blöö, se oli siinä. Ens vuonna uusiks. 

Mulle itselle jäi tosta tekstistä sellainen fiilis, että nyt on ehkä? provosoiduttu muutamista fitness blogeista ja sen perusteella leimattu meidät KAIKKI. Meitä mahtuu kuitenkin tähän lajiin niin monia ja monen laisia, että asiasta on turhaa kiistellä tai lajeja vertailla. Vähän sama kun itse (esimerkki, ei mielipide) vaikkapa selailisin muotiblogeja ja provosoituisin siitä, että yhdestä asusta on otettu 700 kuvaa joka saakelin kuvakulmasta ja yksityiskohdasta ja leimaisin KAIKKI muotibloggaajat narsistisiksi ja turhamaisiksi materialisteiksi.

Sitäpaitsi, vai aiheuttaa bikinifitness syömishäiriöitä. Mites sitten vaikka ne muotiblogaajat ja sen parissa harrastajat sitten, jotka nimenomaan luovat ja tukevat anorektista muotimaailmaa ja altistuvat alipainoisten mallien ympäröimänä 0 – koon maailmaan? JA siellä sitä täytyy olla kokoajan. Me sentään ollaan vain hetki ne suonet pinnassa 😉  Tiedän, ettei näin ole, mutta on tylsää yleistää kaikki samaan lokeroon. Jos vähän viitsii seurata niin harva kisaajista tai siihen tähtäävistä on kokoaikaa kovinkaan kireässä kunnossa, ihan samalla tavalla kuin ei monikaan muotibloggareista ole anorektisia. Itse juuri katselin iltalehden sivuilta kuvia meidän thaimaan reissusta ja kylläpäs mä olen hyvin ravitun näköinen upeiden missien vieressä. Se ei mua silti haittaa yhtään, sillä  tässä lajissa ei vaan voida olla 24/7 kisakireydessä, eikä kuulukkaan ENKÄ haluaisikaan. 🙂 Hyvinvointi on prioriteetti numero yksi tässäkin lajissa ainakin omalla kohdallani.

Ja loppuun haluisin vielä sanoa että varmasti ihminen jolla saattaa olla ongelmia ja taipumuksia syömishäiriöön, saattaa sairastua syömishäiriöön bikinifitness lajin parissa, mutta sellainen ihminen aivan varmasti sairastuisi siihen ihan normaalin dietin, zumban, elämässä tapahtuvan kriisin tai muun elämässä tapahtuvan asian vuoksi. Työssäni törmään päivittäin syömishäiriöisiin ja ei ole vielä tullut yhtään jonka olis aihteuttanut bikinifitness.

En kiellä sitä, etteikö lajia voi toteuttaa väärin ja juurikin ko. tekstin mukaisesti. Silloin ei kuitenkaan voida syyttää lajia jos se toteutetaan väärin ja ”sairaasti”, eli juurikin kituttellaan ja kärsitään, ei kuunnella kehoa ja kisataan vain ulkonäkösyistä tai paineen alaisena. Tätä samaa esiintyy kuitenkin aivan varmasti kaikissa kilpaurheilulajeissa ja elämässä yleensäkkin ei aina kaikki mene niinkuin pitäisi, eikä silti ole oikein leimata kaikkia heti sairaiksi, jos muutama epäonnistuu ja toteutus tehdään väärin. Ei voida lähteä ratsastamaan ilman kypärää ja sitten syyttää lajia, kun tiputaan ja lyödään pää. Vaarallinen laji tämä on ja bikinifitness on hyvin narsistisuuden rajamailla ja vie varmasti helposti mennessään. Siksi tulee huolehtia siitä, että hankkii itse tietoa lajista, etsii kokeneen ja taitavan ammattilaisen valmentajaksi jonka kanssa ollaan samoilla linjoilla ja mikä tärkeintä: tietää nauttivansa lajista ennenkuin lähtee kisaamaan.

Ja sen mä haluaisin vielä sanoa, ettei tämä fitness boomi ja vihersmoothiet ole kuitenkaan kaikista kaikista pahin asia yhteiskunnassa, jossa joka kolmas lapsi on jo syntyessään ylipainoinen ja ihmisiä kuolee enemmän ylipainoon tai sen aiheuttamiin sairauksiin, kuin nälkään. Ärsyttävä se varmasti joidenkin mielestä on, jopa minunkin mielestäni ajoittain! 😀

JA SITTE VIELÄ sen verran että… okei nyt oon hiljaa.  :mrgreen:

Jos nyt kiukuttaa ja on sellainen olo että taas tuo limppumanuella latelee tuolla kaikkitietävänä fitness pro professional ammattilaisena totuuksia, niin rullaa ylös ja lue uudelleen kuvan alla oleva ensimmäinen teksti siitä, miten en ole kirjoittamassa totuutta bikinifitneksestä tai miten minä tiedän kaiken lajista ja olen kokenut kaiken, vaan miten toteutan paljon toivotun toivepostauksen ja otan tähän kantaa OMIEN tähänastisten kokemusteni ja kisadiettejä ja kisaajia sivusta seuranneen roolissa olleen amatöörin fiiliksien perusteella.

Peace ! 

DSC_8565 kopio


124 Comments
  • vilma
    Posted at 16:38h, 06 kesäkuun Vastaa

    Hienoo Linda! Upeesti kirjotettu, oon sun kans samoilla linjoilla! ♥

    • linda
      Posted at 19:01h, 06 kesäkuun Vastaa

      kiitos 🙂

  • Jutta
    Posted at 16:58h, 06 kesäkuun Vastaa

    Kiitos Linda! Mä näin ton blogitekstin facessa ja oli pakko kommentoida vaikka en yleensä niihin tartukaan. En oo siis itse tähtäämässä lavalle mutta ahkerana salilla käyjänä musta on aika huolestuttavaa jos nykyään pidetään biletystä ”terveempänä” kuin eväiden kuljettelua mukana jotta saa syötyä monipuolisesti ja pidettyä vireystason yllä… Huh huh.

    • linda
      Posted at 19:00h, 06 kesäkuun Vastaa

      Onhan se vähän kieroa, mutta niin on tämä yhteiskuntakin 😀

  • Wendy Turner
    Posted at 17:02h, 06 kesäkuun Vastaa

    Ihanaa joku vihdoin muutti ajatukset tekstiksi! Saakelin muotiblogit ja 50 kuvaa sukista….

    • linda
      Posted at 19:00h, 06 kesäkuun Vastaa

      heh, mutta ne on sitten joidenkin muiden intohimo 😉

  • Johanna
    Posted at 17:11h, 06 kesäkuun Vastaa

    JEJEJE! Näin! Hyvä Linda 🙂

    • linda
      Posted at 19:00h, 06 kesäkuun Vastaa

      kiitos <:

  • Heidi
    Posted at 17:17h, 06 kesäkuun Vastaa

    ”ollaan varmaan 1500 kalorissa, mikä on oikeesti jo paljon normaalille pirkolle.”

    Jos tarkoitat tuolla sitä miten sen luulen. Niin naisen normaali kalorikulutus päivässä on n. 2000. Itse harrastan kohtuu paljon liikuntaa niin minulle laskettu tarve on 2400. Että en nyt sanois että toi 1500 on normaalia ja jos paljon treenaa niin 2000 myös aika vähän.

    • linda
      Posted at 17:22h, 06 kesäkuun Vastaa

      Heippa. Jep, se on LIIAN VÄHÄN. En sanonut että se olisi tarpeeksi, mutta lueskelen päivittäin ihmisten ruokapäiväkirjoja, ja kyllä 80% naisista syö liian vähän, johtuen liian hitaasta aineenvaihdunnasta ja liikkumattomuudesta. (=

      • Jussi
        Posted at 10:41h, 07 kesäkuun Vastaa

        90% naisista syö liikaa. Ruokapäiväkirjat ovat suurta huijausta. Siitä unohtuu suklaat ja irtokarkit.

        • linda
          Posted at 13:03h, 07 kesäkuun Vastaa

          90% naisista syö liian vähän liian huonoja ravintoaineita .

  • Ida Jemina
    Posted at 17:32h, 06 kesäkuun Vastaa

    Asiallinen kirjoitus! Olen paljon samoilla linjoilla. Fitnessurheilun parissa ilmenee toki myös paljon epätervettä toimintaa (överi clean eating friikkaus, överialhaiset kalorit ja liiallinen treeni jne.), mutta silloin hommaa tehdään väärin ja syy löytyy joko peilistä tai ammattitaidottomasta valmentajasta. On erityisen totta, että kropan täytyy toimia hyvin, mikäli haluaa hyviä tuloksia pitkällä juoksulla – siihen ei tosiaan syömishäiriöisellä elämäntavalla pääse. Paljon hyviä pointteja 🙂

    • linda
      Posted at 17:33h, 06 kesäkuun Vastaa

      Nimenomaan. Mutta sillon ei tosiaankaan ole syypäänä laji vaan toteuttaja. Ei voi mennä ratsastamaan ilman kypärää ja sitten syyttää lajia kun tippuu ja lyö päänsä (:

  • Herminica
    Posted at 17:36h, 06 kesäkuun Vastaa

    Seuraan myös Saran blogia, mutta tais olla ainut postaus jonka lopetin kesken- ihan vaan sen vuoksi, että oli näitä ääripään tekstejä based on väärät faktat ja muutamat tuohon pyörteeseen mukaan lähteneet. Huhheijaa. Peukut tälle sun tekstille, samaa mieltä olen sun kanssa ja hyvin vastasit saran tektiin ! Terveysalan opiskelijana, niin moni on tässä maassa pielessä- eniten pielessä on se, että yhteiskunta ja vallitseva kulttuuri on muovannu ihmisten makunystyrät MUKAMAS tiettyjä tuotteita suosivaks: eli niitä perus pizzapohjia ja muuta- hei commoon- itsekin tykkään paljon enemmän terveellisestä ruuasta. Miksi? Koskat ei mulle oo pienestä pitäen mäkkihamppareita syötetty. Oon tottunut, ja niin on moni muukin. Makuja on erilaisia aina ! 😀 jännä ettei tuota ruokapuolta näytä kukaan uskovan 😀 kyllä mielipiteet kahvin osalta otetaan vastaan mutta esim tälläset tapaukset- ei !

    • linda
      Posted at 18:59h, 06 kesäkuun Vastaa

      Mulla aivan sama juttu, pienestä asti syönyt suht puhtaasti, joten himoitsen enemmän herkullista kanasalaattia kuin salamipizzaa 😀

  • pls
    Posted at 18:08h, 06 kesäkuun Vastaa

    Linda, päivä päivältä saat mut vakuuttuneemmaksi siitä että sun blogisi ei oo enää seuraamisen arvoinen. Oot itse taitanut provosoitua ihan kunnolla tuosta Saran kirjoituksesta, kun näin kiukkusta tekstiä julkaset. Minkäännäköistä OMAA kokemustahan sulla ei oo esim kisadieetin viimeisistä viikoista jolloin mennään todella, todella alhaisilla kaloreilla, nukutaan pahimmillaan vain muutama tunti yössä, ollaan salilla pukeuduttu kymmeniin vaatekerroksiin koska on kokoajan kylmä, tai edes siitä itse kisapäivästä, joten miten sä edes kehtaat ruveta argumentoimaan sellaisesta? Tyhmää sulta nostaa oma ”ammattitaitosi” jalustalle: sä oot ilmeisesti viime vuonna valmistunut jostain vajaan vuoden mittaisesta koulusta, eikä se nyt hirveesti sulle sitä ammattitaitoo oo voinut tuoda. Jos ois tuonut, sun ei tarvis jatkuvasti olla vakuuttelemassa sosiaalisessa mediassa sitä. Ammattitaito, ja kaikki se tietämys jostain asiasta, eli fitneksestä tässä tapauksessa tulee sivutuotteena VUOSIEN työstä, joka vaatii nöyryyttä. Sä oot todella epäuskottava lähde näissä jutuissa, ton nolon uhoavan asenteen vuoksi. Johtuuko toi sun uhoaminen siitä että sua on useissa, suosituissa blogeissa arvosteltu? Eikä toi sun somekäyttäytyminenkään lisää mitenkään sun uskottavuutta, vai mistä lähtien instagramin etusivulla alusvaatteissa ja selkä notkolla poseerava parikymppinen bloggari varustettuna hyvin tavallisella kuntosalitreenajan kropalla, on ollut vakavasti otettava tiedonlähde ja esikuva?

    • linda
      Posted at 18:41h, 06 kesäkuun Vastaa

      Voi huhuh. Menikö herne pikkasen nyt nenukkiin 😀
      Mä en tiedä mistä sä revit noita ”sinä jalusat itsesi” shitit sun muut, kun multa kysyttiin mielipidettä asiaan, kirjotin omien TÄHÄNASTISTEN kokemuksieni perusteella ihan normaalin fitness tytsykän arjesta ja siitä, että ei se nyt ihan sama asia ole kuin dokaaminen ja anoreksia. Rauhotus nyt vähän neiti pls sdms@fhfjf.fi. Aika kovaa haukkumista anonyymiyden takaa. (:
      Ja outo juttu sinänsä, että minä en ole oikeutettu kommentoimaan asiaa, mutta esimerkiksi ihmiset jotka eivät ole päivääkää olleet lajin parissa ovat? Mielenkiintoista sekin! 😀

      • sama ano
        Posted at 21:18h, 06 kesäkuun Vastaa

        Tottakai on oikeus ilmaista mielipiteensä,sulla sekä Saralla että myös minulla. Ja tässä asiassa oon enemmän Saran kannalla kuin sun, vaikka oon sunkin kanssa samaa mieltä monista asioista. Ja mä henk.koht.väheksyn tällasta että ei oo kuitenkaan niin hirveästi kokemusta itse lajista, mutta silti voidaan kumota tiettyjä seikkoja kuten se että kisadieetti on epäterveellinen, keholle luonnoton tila. Ja yleisestihän tiedetään kaikki nämä ns.riskit joten turhaan edes mainitsen.. En omasta mielestäni haukkununut kovasti sinua enkä muitakaan, eikä tarkoituskaan ollut, arvostelin lähinnnä fitnessbuumiin liittyvää itsensäpaljastelukulttuuria somessa sekä kyseenalaistin väitteitä joita tässä tekstissä mainittiin, mutta tein sen viittaamalla suhun suoraan.. Se taisi olla virhe ja ylilyönti, ja olen pahoillani siitä. Ymmärrät kuitenkin varmasti että mielipidekirjoitukset herättää aina vastareaktioita..tämä fitnessbuumin ruotiminen alkaa yleensäkin olla jo aika loppuunkaluttu aihe, ja tuntuu että ei tästä pääse yli eikä ymp äri kun tää on niin kahtiajakava juttu ja oikeeta vastausta ei tunnu löytyvän. peace out!

        • linda
          Posted at 21:30h, 06 kesäkuun Vastaa

          jep samaa mieltä! kaikilla oikeus mielipiteeseen! 🙂 peace !

          • Jussi
            Posted at 10:48h, 07 kesäkuun

            Nimimerkki pls on sekaisin kuin seinäkello. Puolisoni kilpailee body fitnessissä ja kalorit ovat kisoihin saakka 1700 – ja kunto lavalla todella kireä. Dieetti menee ilman ongelmia, ilman palelemista ja ilman mitään nimimerkin mainitsema sekoiluja.

            Jos teidän kroppa ei kestä lajia niin vaihtakaa se johonkin toiseen. Opetelkaa soittamaan vaikka huuliharppua.

          • linda
            Posted at 18:36h, 07 kesäkuun

            😀

          • sama ano
            Posted at 14:13h, 09 kesäkuun

            Mun oli pakko vielä palata lukemaan tää sun kirjoitus ihan ajatuksella läpi ja tein sen noin 3 kertaa. Nyt hävettää kuinka ronskisti ja suoraan sanoin mielipiteeni, johtuen siitä että luin hyvin nopeasti ja pikaiseen tekstin läpi ennenkuin tuon ekan kommentin jätin, ja tartuin muutamiin kohtiin joista sitten suutuin niistä. Anteeksi Linda. 🙁 Turha nyt puolustella omaa kommenttia vaikka itselläkin tuli ihan paha mieli siitä näin jälkikäteen, mutta olisin kyllä voinut kauniimminkin asian ilmaista. En kuitenkaan edelleenkään muuta mielipidettäni fitnessbuumiin liittyen, koska mun mielestä se on jotenkin tosi ahdistavaa kun tuntuu että koko salilla käynti ja terveellisesti syöminen kulminoituu siihen. Että kaikki pyörii sen ympärillä ja valtaosa salilla käyvistä on pian menossa kisalavoille. Instagram, facebook, iltapäivälehdet täynnä fitnesstyttöjen kuvia ja bikini fitnestä. Monen mimmin esim jääkaapin seinään liimatut motivaatiokuvat on otettu juuri sieltä lavalta, kisakunnosta, ja musta se on pelottavaa, jos joku nuori tyttö sellaista tavoittelee omaksi offikunnokseen. Itsekin oon vuosia salilla jo käynyt, ja tullut pari kertaa kysymys siitä että millon oon menossa kisoihin ja sanottu että mulla ois sopiva rakenne, mutta oon vaan päätynyt ihmettelemään sitä että miksi mun pitäisi edes harkita fitnesskisoja? Miksi ulkopuolelta, monesta suunnasta tulee lähes automaattisesti se oletus että tyyliin kaikkien salilla käyvien pitäisi tähdätä kisoihin..? Mun ajatukset ei välttämättä suoraan pohjaudu tähän sun tekstiin, vaan ylipäätään koko fitnessbuumiin jonka koen tosi ahdistavana, joten anteeksi jos menen vähän ohi aiheen mutta halusin vähän selventää omia tarkoitusperiäni koska mulla tuli tosi huono omatunto tosta kommentistani..

      • Anonyymi halusitte tai ette
        Posted at 23:14h, 06 kesäkuun Vastaa

        Tuota, tuota. Ei nyt millään loukkauksella, mutta; Tämä provosoituminenhan vain jatkuu?

        ’pls’:n teksti oli kyllä toki melko ronski, myönnän sen, mutta tiettyjä asiakohtia siinä oli (kärkeästi), joita ehkä muutama muukin on saattanutmiettiä. Jos nyt tahdot lähteä puolustamaan uskottavuuttasi, Linda, niin en sanoisi, että paras tapa siihen on puhutella sitä harvaa negatiivista kommentoijaa näin alentaen, kuin sinä juuri teit..

        Ymmärrän kyllä itsekin, ja huomasin, ettet yrittänyt väittää mielipiteesi olevan se ainoa oikea, ja tyrkätä sitä väkisin muille. Tässä kirjoittaja ’pls’ oli kyllä hieman huolimaton. Mutta..
        Lauseilla, kuten ”Menikö herne pikkasen nyt nenukkiin :D” ja ” Rauhotus nyt vähän neiti pls sdms@fhfjf.fi. Aika kovaa haukkumista anonyymiyden takaa. (:” eivät saa sinua kuulostamaan yhtään sen fiksummalta tai tietävämmältä, päinvastoin, tässä vastauksessasi ’pls’:lle meni valitettavasti uskottavuutesi minunkin silmissäni.. Olisit voinut ihan hyvin koittaa vastata kiihkoutumatta ja järkevästi.

        Jos nyt jotain ihan tekstistä sanoisin, niin oli sulla toki asiaakin sielä. Itse kokisin tämän ’fitnes:n väittämisen syömishäiriöksi’ olevan tarkoitettu juurikin enemmän sillä henkisellä tasolla. Olen itsekin huomannut, että joillain se saattaa mennä juurikin hyvin, hyvin pakkomielteiseksi, jolloin mentaalisella tasolla siirrytään oikeastaan addiktiosta addiktioon, eikä minkään lainen ”mielen vankeus” ole kyllä ihan tervettä. Kuten huomaat varmasti, en tosiaan nyt väitä, että näin olisi jokaisella – tämän ’ticke my fancy’ -blogin kirjoittajan olisi ehkä kannattanut mainita, että tämän kaltaisia henkilöitä on, eikä antaa ymmärtää, että kaikki ’fitness -ihmiset’ olisivat tällaisia.

        Ps. Kyllä, olen itsekin kirjoittanut tekstini anonyymilla. Ehkä huonoin oman kannan puolustus on viitata toisen ihmisen anonyymiyyteen. Parantaisiko päivääsi jotenkin se, että naamamme/nimemme olisivat kaikkien nähtävillä, jotta esim. äkääntyvät lukijat tietäisivät, ketä sormella osoittaa? Kyllä nyt voidaan sen verran fiksuja olla, että otetaan ihmisen mielipide kunnioittavasti ja asiallisesti vastaan, oli nimeä jätetty tai ei..

        Meinasin kirjoittaa vielä lisäyksen kommentistasi muotibloggaajia kohtaan, mutta nimimerkki ’jr’ olikin jo maininnut asian, johon tahdoin paneutua.

        • linda
          Posted at 23:37h, 06 kesäkuun Vastaa

          Vaikka vastaisin miten päin tahansa niin joku ei aina tykkää, joku taas tykkää, jonkun silmissä menee uskottuvuus ja jonkun silmissä kasvaa. Olen mitä olen ja ei kukaan voi olettaa että kaikki olisivat kanssani samaa mieltä tai että minun täysyisi olla kaikesta samaa mieltä kaikkien kanssa. Eron meihin joihinkin vain tekee se, että jotkut meistä uskaltavat erota mielipiteellään muista omilla kasvoilla ja ottamaan asioihin kantaa omalla nimellään, jotkut taas tyytyvät juoruplastoihin ja haukkumiseen anonyyminä. Ja on aivan eri asia antaa ”pls” tyyppistä haukkumis- palautetta, kuin fiksua ja perusteltua kritiikkiä aiheesta, niinkuin muutama täällä on tehnytkin. Sitä arvostan. Sara ja Minä olemme puhuneet omilla kasvoillamme ja hänelle nostan hattua siitä, että hänellä on vahvoja mielipiteitä ja hän myös uskaltaa olla niiden takana.
          On naurettavaa tulla tänne haukkumaan jonkun ammattitaitoa tai uskottavuutta yhden blogitekstin vuoksi, kun ei itsellä ole uskottavuutta senkään vertaa että kehtaisi sen mielipiteensä omalla nimellä kantaa. Se on mielestäni sama asia, kun lyödä takaapäin ja lähteä karkuun. Hyvin rakkaumaista touhua.Toki ymmärrän että jotkut saavat siitä itselleen hyvän olon, kun päästään heittämään haukkumis kommenttia eikä tarvitse ottaa asiasta minkäänlaista vastuuta tai seisoa sen takana.
          Ja nimet kyllä helpottaisi. Tai ei helpottaisi, mutta arvostaisin asiaa ja voisin itsekkin ottaa kommentin jopa tosissaan ja vastata fiksummin. Näihin anonyymi asioihin on tässä vuosien varrella aika turtunut. 😀

          Mielipiteet kuitenkin vastaanotan ja jokainen on oikeutettu sanomaan sanansa. Itse saa sitten ihan päättää miten ilmaisee itsensä. (:

  • jr
    Posted at 18:12h, 06 kesäkuun Vastaa

    ”Haluan tietää, kuka syömishäiriöinen vetää sen 3000 kaloria päivässä hyvällä fiiliksellä, 300g hiilaria päivässä”

    Pointti taisi olla, että syömishäiröt ovat muuttaneet muotoaan. Uusi vaihtoehto bulimialle ja anoreksialle, jotakin likeltä ortoreksiaa.

    ”Mites sitten vaikka ne muotiblogaajat ja sen parissa harrastajat sitten, jotka nimenomaan luovat ja tukevat anorektista muotimaailmaa ja altistuvat alipainoisten mallien ympäröimänä 0 – koon maailmaan? ”

    Itse näen, että muotiblogit nimenomaan taistelevat kyseistä ilmiötä vastaan. Tsekkaapa nyt vaikka Re:fashionin tai Indiedaysin bloggaajat, harva on 0 kokoinen vaan vartaloita on erilaisia ja erilaisuuden rikkautta pidetään nimenomaan niiden jujuna. Vaikkakaan kroppa ei ole juuri missään roolissa kyseisissä blogeissa, vaan tyyli.

    Tuntuu, ettet ole sisäistänyt Saran ydinajatusta lainkaan. Vaikka sanotaanhan sitä että se koira älähtää johon kalikka kolahtaa.

    • linda
      Posted at 18:26h, 06 kesäkuun Vastaa

      Tekstissä tietääkseni lukee että esimerkki, ei mielipide. En todellakaan ole tuota mieltä muotibloggaajista, hain vain tällä esimerkkiä siitä että onko oikein yleistää tai esittää vain yhtä totuutta asiasta.
      Ortoreksia on pakonomaista syömistä terveellisesti, mitä ei ainakaan täällä päässä löydy. Niinkuin kirjoitin. söisin näin, kisasin tai en.

      • Juho
        Posted at 20:15h, 06 kesäkuun Vastaa

        Itsekin sain kuvan, että pointtina oli syömishäiriön muuttuneet muodot. Jos ei ortoreksia, miten bigoreksia, joka on muoto erittäin vähän puhuttu julkisuudessa? Tai jotain bigoreksian likeltä.

        Itse olen saanut käsityksen tästä kuntoilumuodosta (tai oikeastaan kaikki pinnalla olevat kuntoilumuodot, bikini fitness, shortsisarja, crossfit), että näitä muotoja harrastamattomat ärsyyntyvät/hämmästelevät sitä harrastajan oman itsensä/harrastuksen, suoranaista ylityrkyttämistä somen välityksellä. Varmastikin tämä on yksi syy, miksi ilmiö aiheuttaa närää. Monilla ärsyyntyneillä on varmasti takana suomalainen kateus, mutta niillä joilla ei, on tässä pointtia.

        Esimerkki: tarkastin parin, sosiaalisessa mediassa aktiivisen kaverini kuvia, jotka harrastavat kilpaurheilua SM/EM-tasolla (1 jalkapalloilija, 1 jääkiekkoilija, 1 lentopalloilija). Vertasin niitä muutaman fitness-kaverini (normaali, SM- ja EM-tason harrastajan) kuviin ja huomasin valtaisan eron. Kuvia itsestä suotuisassa valossa/kulmassa, pullistelua, terveellisestä ruoasta ja muutama siitä ’SE’ hetkestä, vrt. maksimissaan 10 kuvaan pelitilanteesta (’SE’ -hetki), yleensä kolmannen osapuolen ottamana.

        Miksi itsensä/omien terveellisten (”hyvien”) tekojen esiintuominen on niin tärkeää, mm. tässä bikini-fitness kuntoilumuodossa? En tarkoita siis sitä ’SE’ hetkeä, minkä ymmärrettävästi voi jakaa vaan päivittäistä ”pakkopulla” itsepresentaatiota. Jos kadottaisimme internetin vuodeksi tästä päivästä lähtien, harrastaisiko kukaan niitä enää? Haetaanko tällä some-käyttäytymisellä tarkoituksella päivittäistä ihailua muilta? Onko kirjoittaja törmännyt epäterveelliseen narsismiin kys. harrastuksen parissa/piireissä?

        Ohimennen löysin kirjoituksesi ja olen mielenkiinnolla seurannut tätä kuntoiluilmiötä, siksi vastasin tänne. Itse harrastan erittäin paljon urheilua ja myös salilla käymistä ja voin huoletta sanoa että olen erinomaisessa fyysisessä kunnossa (tämä lause sen takia, että joku helposti vetäisee ”lihava poika kirjottelee” -kortin. :)).

        Mutta kirjoituksestasi minulla ei ole pahaa sanottavaa, hyvin esille tuotu mielipide. 🙂 Treeni-iloa!

        – Juho

        • linda
          Posted at 20:19h, 06 kesäkuun Vastaa

          Moikka!
          törkeen hyvin sanottu ja kirjotettu ja tohon ei oo paljoon lisättävää ! 🙂 Pakko sanoa että samaa mieltä kanssasi vaikka se onkin ”itseäni ja lajia jota edustan” vastaan ja todella mielenkiintoisia ajatuksia!!

          • Jussi
            Posted at 10:57h, 07 kesäkuun

            Juho ei taida ymmärtää, että ne lentopalloilijat, futaajat ja muut kynäniskat pelaavat sata peliä kaudessa, kun taas fitness-kisaajilla on yleensä se 1-2 kisaa vuodessa. Kisoja ei ole joka vuosi.

            Tämän takia se h-hetki saattaa olla enemmän mainitseminen arvoinen asia kuin jonkun palloilijan vastaava.

            Potkupalloilija laittavat Youtubeen videoita hienoista maaleista tai muista pomputteluista – fitness-kisaajat taas omasta instrumentistaan, vartalostaan.

          • linda
            Posted at 18:36h, 07 kesäkuun

            Niin se on ehkä vähän dramaattisempi se meidän h-hetki, kun ollaan niin kauan siihen tähdätty. 🙂

        • Saara
          Posted at 12:25h, 11 kesäkuun Vastaa

          Linda ei todellakaan tunnu ymmärtävän mitä Sara tarkoitti sanoessaan fitneksen olevan uusi syömishäiriön muoto, mikä itsessään jo tuo ongelman hyvin esiin. Toinen asia mitä en myöskään ymmärrä on tuo jatkuva tarve lisätä itsestään monta kuvaa päivässä eri sosiaalisiin medioihin, enen tuollainen käytös olisi leimattu oireeksi narsismista. En pidä myöskään siitä, että kaikki lajiin hurahtaneet väheksyvätt niitä, joita ei kiinnosta näyttää ladonovenkokoisilta rinnattomilta miehiltä (Linda et ehkä itse näytä siltä, mutta monet muut kyllä) ja monet ihan hyväkroppaiset bloggaajat saavat päivässä monia kommentteja siitä, kuinka ”tuollaisen ruikkuperseen pitäisi kyllä kiireenvilkkaa mennä salille pt:n kanssa treenaamaan” . Haluaisin vielä kysyä että oletko Linda koskaan miettinyt, että jos tulevaisuudessa saat lapsia niin miltä heistä tuntuu kun koko internet on täynnä kuvia sinun takapuolestasi ja rinnoistasi erilaisissa tyrkyissä asennoissa?

          • linda
            Posted at 13:22h, 11 kesäkuun

            Aika ristiriitainen kommentti. Ensin haukut fitness urheilijoita rinnattomiksi ladonovenkokoisiksi miehiksi ja sen jälkeen vielä syytät MEITÄ siitä että sinun kaltaisesi ihmiset haukkuvat netissä niitä hyväkroppaisia bloggareita ruokkuperseiksi. Ei itsellä tulisi mieleenkään kommentoida ihmisille mitään sen kaltaista.
            :

          • linda
            Posted at 13:57h, 11 kesäkuun

            Niin ja vielä piti kysyä että Ootko tosissas, että ensin tulet ja haukut mut ihan lyttyyn ja kysyt sitten minua syyllistäen että miltä mahtaa tuntua muista bloggareista kun kaltaisesi ihmiset haukkuvat heitä blogeissa? No varmaan samalta kun musta nyt 😀

          • Saara
            Posted at 23:34h, 11 kesäkuun

            Anteeksi nyt mutta kommenttini ei todellakaan ollut suunnattu henkilökohtaisesti sinuun ja en kyllä mielestä haukkunut sinua millään tavalla? Ainoa sinuun kohdistunut asia kommentissani oli kysymys tulevista lapsista ja muut huomioit koskivat vain minua lajissa häiritseviä asioita. Et kuitenkaan vastannut viimeiseen kysymykseeni?

          • linda
            Posted at 10:20h, 12 kesäkuun

            Koska kysymys oli naurettava.

  • Jes
    Posted at 18:27h, 06 kesäkuun Vastaa

    Hyva Linda! 🙂 Et ois paremmin voinut kirjoittaa tätä sanoiksi!

    • linda
      Posted at 18:59h, 06 kesäkuun Vastaa

      kiitos paljon!:) vähän vaikeaa kyllä olla loukkaamatta tai kumoamatta ketään 😀

  • Hanna
    Posted at 18:44h, 06 kesäkuun Vastaa

    Peukku sulle! Huomaa kyllä, että suhtaudut fitnekseen terveellä järjellä, ja omaat tieto-taitoa. Onkin tyhmää, että niin monet, tietämättömät ja kokemattomat fitnessurheilijat leimaavat fitneksen. Koska totuushan on vain se, että kaikista ei ole kilpaurheilijoiksi, vaikka kuinka söisi sitä marinoimatonta kanaa, se yleensä vaatii jotain enemmän. Tsemppiä sulle, pidä toi asenne! <:

    • linda
      Posted at 18:58h, 06 kesäkuun Vastaa

      Kiitos! ja eihän mulla itselläkään ole mitään ainoaa totuutta lajista, omien kokemusten perusteella kommentoin ja kroppaa kuunnellen mennään 🙂

  • Saara
    Posted at 18:54h, 06 kesäkuun Vastaa

    Hyvä kirjoitus mielestäni. Erityisesti oon samaa mieltä sun kanssa tosta ruoka-asiasta, terveellinen ja ravinteikas ruoka nyt vaan on hyvää. Ja mun mielestä jotta ruoasta voisi TODELLA nauttia, sen täytyy myös tuottaa HYVÄ OLO jälkeenpäin. Roskaruuasta ja herkuista kun saa vain sen suupalallisen ajaksi hyvän olon.. Itse tykkään ainakin kokeilla kaikkia terveellisiä reseptejä, välillä ne ei onnistu, mut välillä taas löytyy ihan uusia lemppariruokia! 🙂

    • linda
      Posted at 18:57h, 06 kesäkuun Vastaa

      Kiitos! Joo, se on kai aika pitkälle tottumuksestakin kiinni. Makunystyrät tottuvat tietynlaiseen ruokaan. Minulle esimerkiksi pizza on aina maistunut aivan liian tunkkaiselle. En silti kiellä etteikö se vaikka darrassa tekisi hyvää sillon tällöin. Ihmisiä me kaikki vaan ollaan 😀

    • Saara
      Posted at 18:58h, 06 kesäkuun Vastaa

      Niin ja piti vielä lisätä tuohon ”kisadieetillä menetät ystävät” tms. kohtaan, että mun mielestä sellaset ystävät, jotka ovat ystäviä vain kun ramppaat niiden kanssa baarissa, ei ole ystäviä. Oikeiden ystävien kanssa pitäisi pystyä tekemään kaikenlaista muutakin, ja hyvää oloa tuottavia asioita. Mun mielestä fitness buumi on tosi kiva siinä että se on pistänyt monen nuoren arvomaailman alkoholin suhteen uusiksi. Toista se oli 5-8 vuotta sitten kun olin itse teini.

  • jannika
    Posted at 18:55h, 06 kesäkuun Vastaa

    Moi!

    Miksi et ottanut kantaa millä perustein tuomarit valitsevat voittajan. Se on ainoa juttu mistä en itse pidä koko lajissa. Tuomarit valitsevat voittajan vain sillä perusteella mistä itse pitävät eniten……

    • linda
      Posted at 18:56h, 06 kesäkuun Vastaa

      No, mä en oikeen tiedä itsekkään aina mitkä ovat voitto perusteet, enkä ole itse tuomari niin vaikea kommentoida asiaa. 😀

  • Linda
    Posted at 19:03h, 06 kesäkuun Vastaa

    Mun täytyy kyllä sanoa että syömishäiriöllä ei aina viitata anoreksiaan, ja nykyään vielä vähemmän sillä esim ortoreksia on nykypäivänä jopa vielä tavallisempaa kuin anoreksia. Jos tavoittelee terveellistä elämäntapaa, niin mielestäni siihen liittyy paljon enemmän kuin mitä fitness on. Kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin liittyy niin paljon muita asioita kuin se fyysinen laskelmoitu osa. Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tulee olla kivaa, ei kurinalaista. Siihen liittyy myös henkinen hyvinvointi, mikä tulee muista asioista kuin jonkun tietyn ”maalin” tavoittelemista, olisi se sitten fittnesskroppa tai laiha mallikroppa. Ehkä tärkeintä on miettiä syytä siihen miksi syö tai treenaa niin kuin tekee, jos on jokin tavoite, niin miksi on juuri se tavoite. Fitneksessä on mielestäni ortoreksiaan viittaavia piirteitä, sillä siihen liittyy ruoan ja kehon kontrollointi, ei siten välttämättä koko kropan hyvinvointi. Keho on psyko-fysis-sosiaalinen kokonaisuus, ja liian usein unohdetaan se sosiaalinen ja psyykinen osa kun tavoitellaan terveellistä elämäntapaa. Hyvinvointiin kuuluu myös se että ei ole liian ankara itselleen 🙂

    http://shoesspeaklouder.blogspot.fi

    • linda
      Posted at 19:21h, 06 kesäkuun Vastaa

      Kyllä, aivan oikeassa olet ja kyllä bikinifitness on hyvin lähellä muutenkin siis kaikenlaista narsismia ja tällaista. Kuitenkaan kaikki ei ole aina niin mustavalkoista eikä jollekkin lajin harrastajalle löydy vain yhtä luokkaa MISSÄÄN lajissa 🙂

  • EH
    Posted at 19:17h, 06 kesäkuun Vastaa

    Kaikilla ei vaan riitä rahkeet fitnekseen eikä tarviikaan! Ei siitä kuitenkaan tarvii ottaa hernettä nenään 🙂 kyllähän se pistää välillä vituttamaan ku tuntuu ettei muusta enää puhutakaan ku fitneksestä mut hei eiks me kaikki voitais ihan iisisti vaan tehä just sitä mihin pystytään 🙂 annetaan salipirkkojen pirkkoilla, bikinifitneksien vetää omalla tyylillään ja meidän liikkumattomien ihmisten nauttia omasta kropastaan just sellasena ku se on! Kaikki meistä valitsee sen oman polkunsa ja jos nyt se toisen polku vituttaa ni ei kannata kusta siihen suuntaan, vastatuuli saattaa yllättää 😉

    • linda
      Posted at 19:20h, 06 kesäkuun Vastaa

      Nimenomaan! ei saa ottaa niin vakavasti 🙂

  • Jenni
    Posted at 19:55h, 06 kesäkuun Vastaa

    Linda! Teillä molemmilla on kivat blogit jne
    Mut nyt tais sulla mennä herne nenukkiin! Olihan tämäkin aika ääripään teksti. Ei sara varmaan tarkoittanut syömishäiriöllä juuri anoreksiaa vaan esim. Ortoreksiaa. On varmasti useita ihmisiä kenelle terveellisesti syöminen ja syöminen treenamisen mukaan on pakkomielle

    • linda
      Posted at 19:58h, 06 kesäkuun Vastaa

      no mä yritin kyllä jokatavalla tässä mainostaa sitä että vain omia kokemuksia ja siihen perustuu, mä en tiedä mihin Saran kokemus perustuu, mutta hänenkin tekstinsä voi olla jonkun kohdalla se totuus. Eli otin vain kantaa kun pyydettiin. (:

      • saana
        Posted at 22:34h, 08 kesäkuun Vastaa

        Tylsän sunnuntai illan viihdettä selaa näitä kommentteja, kuka on nyt kasvattamassa kasvimaata nenään jne 😀 ei pahal mut Linda kirjoitti omista näkemyksistään ja kokemuksistaan niillä tiedoilla ja taidoilla mitä tähän asti on saavuttanut. Ja hei,yli vuoden aktiivisesti blogia ja some käyttäyrymistä seuranneena, tää tyttö on kasvanu naiseks 😉 koittakaa hei kateelliset ym paskanjauhajat kestää. Ja Linda on onnistunut tähän asti lajin parissa välttämään sudenkuopat (joita siis kieltämättä on,eikä asiaa Lindakaan kieltänyt). Hei ei kaikki lajit ja harrastukset vaan sovi kaikille! Thats it. En siis itse aijo kisata ikinä, vaikka rahkeita riittäisi fysiikan puolesta, on niin kallista lystiä eikä saa ees rahapalkintoja 😀

  • Jenni
    Posted at 20:26h, 06 kesäkuun Vastaa

    Hyvä Linda! Arvostan todella paljon sun asennetta tätä lajia kohtaan. En ole sairastanut anoreksiaa, mutta olen ollut aina hiukan ylipainoinen, lapsesta saakka. Huonot ruokatavat seurasivat mukana 30 vuotta, mutta kuulun nimenomaa näihin fitness-pirkkoihn, jotka ovat lajin myötä päässeet eroon alkoholin liikakäytöstä, tunnesyömisestä, masennuksesta, ylipainosta… En ole läpi vuoden 10% rasvoissa, mutta todella terve ja hyvin voiva. Ja syön myös samoja ruokia vuoden ympäri, määrät vain vaihtelee.
    Mua ihan harmittaa sun puolesta, kun joudut hokemaan näitä samoja asioita koko ajan, mutta ei se tunnu menevän ihmisille jakeluun.
    Tsemppiä kisakaudelle <3

    • linda
      Posted at 20:44h, 06 kesäkuun Vastaa

      Heh, no ei voi mitään. 😀 Harmi ettei teksteistä koskaan välity äänensävy. Jengi saa aina liian vakavan kuvan 🙂
      mutta kiitos kun jaoit kokemuksesti ja tsemppiä sinnekkin <3

  • kristiina
    Posted at 20:39h, 06 kesäkuun Vastaa

    Kiitos tekstistä! 🙂
    Olen todella iloinen, että uskallat ja haluat jakaa omia kokemuksiasi ja mielipiteitäsi lajista ja ylipäätään! Se on totta että ko. laji ei sovi kaikille tai varsinkaan siinä kisaaminen. Eihän kokonaisuudessaan kilpaurheilu sovi kaikille, sillä silloin joutuu joskus ”luopumaan” toisten mielestä liian suurista asioista ja se ei onnistu kaikilta. Mutta kyllä siitä kisaamisesta _saa takaisin_ niin paljon kokemuksia, ystäviä ja muistoja että itse en luopuisi kilpaurheilusta millään! 🙂

    • linda
      Posted at 20:43h, 06 kesäkuun Vastaa

      Aivan varmasti saa! itse en edes vielä osaa sano onko musta kilpaurheilijaksi vai ei , mutta se nähdään pian 😉 kiitos paljon kommentista!

  • Amanda
    Posted at 20:51h, 06 kesäkuun Vastaa

    En voisi olla enempää kanssasi samaa mieltä!! Hyvä ja asiallinen kirjoitus. Ja toi vika kuva, kunnon kurvikuningatar;D

    • linda
      Posted at 21:55h, 06 kesäkuun Vastaa

      hahaa kiitos <3

  • hillamaaria
    Posted at 21:06h, 06 kesäkuun Vastaa

    Hyvä kirjoitus. Nämä aiheet ovat aina sellaisia, että joku voi ottaa nokkiinsa, mutta hei, kaikkia ei voi ja ei pidäkkään yrittää miellyttää. Itsekkin kirjoitin justiinsa tässä toissapäivänä aiheesta, ja mietin oikeen ääneen, että varmaan saan kyllä semmoista mielipidemyrskyä aikaan, mutta nähtävästi minun lukijat osaavatkin nähdä, että tekstin takana on ihminen, jolla on oikeus omaan mielipiteeseen. Tsemppiä dieetille ja toivottavasti sairastelut on sinulta ohi. 🙂

    • linda
      Posted at 21:32h, 06 kesäkuun Vastaa

      juu aina onnistuu loukkaamaan jotain tai ärsyttämään jotain 🙂 täytyykin käydä lukemassa sun teksti! ja toivotaan niin , kiitos paljon (:

      • hillamaaria
        Posted at 22:03h, 06 kesäkuun Vastaa

        Hups, nopeasti kun kirjoittaa niin jäi tuohon ”aiheesta” vaikka piti olla ”samantyyppisestä” aiheesta. Bikinifitneksestä en voi sanoa muutakuin sen, että nostan hattua kaikille jotka lavalla nousevat/sinne tähtäävät, kova työ on nimittäin takana. 🙂

        • linda
          Posted at 22:07h, 06 kesäkuun Vastaa

          Jep onhan se kovaa, mutta ei niin kovaa kuin muut fitness lajit ! esim bodyfitness on jo asteen kovempi juttu 😀 bikinissä kuitenkin haetaan suht siroa, pyöreää pakaraa ja olkapäätä, ei niinkään lihaserottuvuutta eikä suuria massoja eikä mitäään överi kireyttä!

  • Laureiia
    Posted at 21:13h, 06 kesäkuun Vastaa

    Oot Kyl upee ja kannustava nainen! tässä tekstissä näen itseni tuossa ”ei hallitse syömisiään lainkaan” Oon tässä vaiheessa tiputtanu painoa n. 19 kg ainoastaan salilla käymisellä, mutta mulla on todella suuri ongelma tuo syöminen. En syö kuin iltapalan ja sen takia paino ei enään laske. En vain millään saa syömisiäni kuntoon vaikka kaikki sitä toitottaa mulle joka päivä 🙁 en tiedä mikä perkele siinä on niin vaikeaa, kun tiedän että Pitäis syödä. Joka kerta kun syön niin tulee kauhee morkkis!

    • linda
      Posted at 21:31h, 06 kesäkuun Vastaa

      sun täytyy pikkuhiljaa lisätä niitä kaloreita ja ruokaa, vaikka 50 kaloria päivässä. ei ole tarvetta läjäyttää kaikkia samana päivänä 🙂 !

  • Ronya
    Posted at 22:15h, 06 kesäkuun Vastaa

    Tosi hyvä kirjoitus! Jäin kiinni tohon aineenvaihdunnan hidastumiseen – iiks. Miten sitä omaa kalorikulutustaan voisi nostaa? Haluaisin syödä normaalisti lihomatta. Onko vielä toivoa? nimmerkillä ”syömishäiriöstä parantuva”

    • linda
      Posted at 22:28h, 06 kesäkuun Vastaa

      lisäämällä kulutusta ja syömällä säännöllisesti sekä puhtaasti. lisää pikkuhiljaa kaloreita koneeseen. keho on sellanen että se reagoi asiaan hyvin nopeasti ja kun se tajuaa että ruokaa tulee tasaisesti ja laadukkaasti niin se päästää irti säästöliekistä ja alkaa käynnistämään ”koneita” ja kuluttamaan enemmän. 🙂

  • hen
    Posted at 23:07h, 06 kesäkuun Vastaa

    Moikka,
    oli pakko nyt tänne vastata kun on sen verta suurta huomiota saanut Saran kirjoitus.
    Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen ja Saran tekstejä lukeneena luulisin että siinäkin oli huumori sävytteellä kirjoitettu, hiukkasen on nyt lähteny käsistä tää fitness juttu ihan joka suunnasta ja laidasta katsottuna.
    Kyllä tuossa sun pitkässä vastaus esseessä oli hiukan närkästynyttä sävyä, muista että jokanen tekee omaa asiaansa ja jokainen tietää parhaiten omat tekemisensä vaikka muut olisi mitä mieltä. Olen pitkään seurannut sun kirjotteluja ja niitä on kiva lukea, mutta ihmisiä tässä kaikki ollaan ja kukaan ei ole täydellinen 🙂

    • linda
      Posted at 23:10h, 06 kesäkuun Vastaa

      Joo eikä olekaan tarkoitus tehdä asiasta mitenkään henkilökohtaista. Ajattelin ensin, etten edes ota kantaa koko asiaan, mutta tuli sen verran pyyntöä asiasta että kiroitin tekstin ja yritin kyllä parhaani mukaan olla antamatta mitenkään vihaista tai provosoitunutta kuvaa 😀

  • tannu
    Posted at 23:14h, 06 kesäkuun Vastaa

    Heippa! Luin tuon saran jutun ja nyt tämän sinun. Itse olen ehkä samaa mieltä kuin Sara. Hänellä oli vahvat mielipiteet asiasta ja niin oli monella hänen lukioistakin. Ymmärrän että haluat tuoda tuon oman mielipiteesi siittä asiasta. Mutta onko asiaa pakko alkaa ”pätemään”? Huomaa kyllä että sulla meni hernenokkaan kun halusit vartavasten tuoda tämän asian esille. Vai olenko väärässä? 🙂 Jotkut ei ymmärrä tätä fitnesbuumia ja jotkut ovat aivan hörähtäneet tähän buumiin. Mut en voi muuta sanoa kun sen et, tää fitness homma on aivan karannut käsistä! 😀

    • linda
      Posted at 23:38h, 06 kesäkuun Vastaa

      Moikka! ei se mitään, mielipiteitä mahtuu 🙂 ja niinkuin vastasinkin jo niin ajattelin ensin, etten edes ota kantaa koko asiaan, mutta tuli sen verran paljon pyyntöä asiasta että kiroitin tekstin ja yritin kyllä parhaani mukaan olla antamatta mitenkään vihaista tai provosoitunutta kuvaa asiasta 🙂

  • ida
    Posted at 23:26h, 06 kesäkuun Vastaa

    Loistava postaus! Mä en kyllä voi mitenkään ymmärtää niitä ihmisiä jotka väittävät, että et tiedä mistään mitään ja oot vaan itserakas ja plaaplaaplaa!! Mun mielestä sä vaikutat niin ihanan positiiviselta ja iloiselta ja hyvä sydämmiseltä ja sulla on niin paras huumorintaju. Mä en keksi susta kyllä mitään pahaa sanottavaa, mä välillä yksinäni täällä riehaannun ku luen noiden anonyymien kommentteja, jotka oikeesti on aika loukkaavia sua kohtaan ja hei mitä syytöksiä! OIkeesti mikä näit ihmisii vaivaa. 😀

    • linda
      Posted at 23:44h, 06 kesäkuun Vastaa

      Kiitos ihana!
      No, jokaisella on mielipiteensä ja he ovat niihin oikeutettuja. 😀 Onhan se nyt aika kovaa nykypäivänä tulla huutelemaan anonyymisti ja nettikiusaamaan 😉

  • Leea
    Posted at 01:04h, 07 kesäkuun Vastaa

    Jokainen lukee näitä blogi kirjoituksia ihan omalla tavallaan ja siihen tietty vaikuttaa jo se oma asenne kyseistä aiheitta kohtaan. Mulle taas jäi siitä Saran kirjotuksesta sellanen olo, että on pahasti jotain hampaankolossa ja negatiivinen vaikutelma. Oon lukenut sitten tämän sun kirjoittaman ja Venlan, niin niistä jäi itelle sellanen postiivinen mielikuva ja asenne. Kaippa se on kun ite arvostaa kaikkia sinne lavalle menijöitä 🙂

    Itellä kun on aina ollut ylipainoa, niin tuntuu että koko elämä on ollut sitä ruuan kyttäämistä ja kaippa sekin jo jonkin sortin sairautta on, mutta tän ”fitness-hössötyksen” myötä luojalle kiitos, että oon saanut sitä painoa alaspäin ja kiitos juurikin oikeanlaisen ruokavalion + salin. Sen takia en nää tätä muoti-ilmiötä mitenkään pahana, koska aina ennemmin sitä on yrittänyt vaikka millä poppakonsteilla ja kitudieeteillä laihduttaa! Enkä varmasti oo ainut, jolla on oikea oppinen syöminen ja salilla käynti auttanut painonhallintaan tän buumin aikana 🙂
    Kaiken maailman pirtelö ja keittokuurit ne vasta kauheita onkin. Ei mitään tekemistä terveellisen ruokavalion kanssa. Toivottavasti niitä ei kukaan enää suosi, vaan kunnon ruokaohjelma, missä saa syödä puhdasta ja oikeeta ruokaa.

    …mutta kirjotti niin tai näin, niin aina joku poimii herneitä nenään tekstistä 🙂

    Tsemppiä Linda, kyllä täälä ainakin pidetään sulle peukkuja 🙂

    • linda
      Posted at 01:24h, 07 kesäkuun Vastaa

      kiitos paljon! ja varmasti asenne asiaa kohtaan vaikuttaa paljon siihen miten tekstin lukee ja kokee, vaikka kuinka yrittäisi varoa pahoittamatta kenenkään mieltä. Onneksi boomilla tosiaan on myös niitä positiivisia vaikutuksia ollut monienkin elämässä !:)

  • Roosa
    Posted at 01:09h, 07 kesäkuun Vastaa

    Itse näkisin asian enemmin niin, että koska fitness on nyt pinnalla oleva ’muoti-ilmiö’ päätyy sitä harjoittamaan moni osaamaton. Ihmisillä ei ole edes pakosti halua kisata vaan salilla rappaamiseen ja blogeista repäistyihin ruokavalioihin ryhdytään ulkoisesta paineesta, koska kaikki muutkin. Ennen tavoiteltiin laihuutta, nyt sporttinen kroppa on ainut oikea. Jos tällöin ihmisellä on pakkomainen tarve kontroilloida syömisiään ja treenamisia (olivat sitten miten terveellisiä tahaansa) ja ne hallitsee koko elämää voidaan mun mielestä puhua syömishäiriöstä. Ymmärrän sun kantasi ja arvostan tavoitteellista treenamistasi, mutta kuitenkin täytyy muistaa että ei ihmisiä aina itse sinun lajisi tai elämäntapasi ärsytä vaan se huolettaa mitä se tulee tekemään yhteiskunnalle ja nuorille. Pahoittelut sekavasta komentista ja tsemppiä syksyn kisoihin!

    • linda
      Posted at 01:23h, 07 kesäkuun Vastaa

      Mä oon kyllä sun kanssa ihan samaa mieltä !:)

  • KaDa
    Posted at 07:23h, 07 kesäkuun Vastaa

    Mä en tajua miten osa on käsittäny tämän sun tekstin noin väärin. Minusta, ku ei juuri asiallisempaan sävyyn ja ketään haukkumatta ois voinu omaa näkemystään tuoda esille.

    • linda
      Posted at 18:38h, 07 kesäkuun Vastaa

      No, vaikka kirjottas miten päin niin aina se halutaan ymmärtää väärin 😀

  • Emmi
    Posted at 08:09h, 07 kesäkuun Vastaa

    Itse luulen, että monella ”vihaajalla” jäystää tuo fitnessin some-puoli nimenomaan. Sitä tulee ihan joka tuutista, ja jos haluaa netissä olla niin on hankala olla törmäämättä mihinkään fitnessjuttuun vaikkei niistä itse haluaisi kuulla tippaakaan. Ja mua itseäni tympii monen alan harrastajan mieletön itsekeskeisyys ja ylemmyydentunne. Ammattilaiset tässäkin lajissa osaavat varmasti hoitaa homman tyylillä mutta nimenomaan HARRASTAJIEN ”sääli” meitä muita kohtaan jotka eivät ehkä ole missään kireessä kunnossa ja selluliittia löytyy. Mun tekis mieli lihottaa itseni 100 kiloiseksi ja postailla sitte instagramiin kuvia ja laittaa sen jälkeen kuva jostain salipimusta tekstillä ”somewhere there is a hater looking your photos like this” IHAN OIKEESTI. Itse kun luin tuolta saran kirjotuksesta kommentteja ja en ollut uskoa silmiäni kun jotkut laitteli niitä bikini challenge kommentteja, jotain tyyliin ”jollain naisella oli liukuhihnalla pizzaa ja limsaa kassalla, teki mieli ottaa kädestä kiinni ja ohjata uudelle kierrokselle kauppaan niin oltaisiin tultu varmasti eri valintojen kanssa takasin kassalle” ei mennyt varmaan sanasta sanaan noin mutta pääpointti kuitenkin sama, kun ei anneta tilaa enää millekään muulle kuin törkeelle treenaamiselle ja rahkoille ja salaateille.

    Itse olen lihonut lähinnä siitä syystä että kotiruoka maistuu, joskus liiankin hyvin. Ei mulla ole kuin ehkä 4 kiloa ylimäärästä jos mennään jonkun kansainvälisen kaavan mukaan mutta onpa kuitenkin. Eikä kyllä haittaa. Joku oli saran tekstissä kommentoinut hyvin että missä vaiheessa kinkkukiusauksesta ja lasagnesta tuli epäterveellisiä ruokia? Joillekin maistuu sellainen ruoka joka on melko pelkistetyssä muodossa ilman mitään ylimääräistä, mutta vituttaa eniten jos tullaan sitte vielä osottaan sormella jos joku haluaa syödä vähänkin sellaista ruokaa joka saattaa sisältää jopa KERMAA!!

    Juu, linda sinun blogia seuranneena tiiän että sulla on terve asenne ja suhtautuminen tähän lajiin ja niin on varmasti monella tutullasikin niin on hyvä tukiverkosto yms. Itse haluaisin ravistella ja herätellä lukijoitasi jotka on niitä nuoria jotkut ei edes täysikäsiä vielä ja helposti johdateltavissa harhaan somen keskellä kun on miljoonatsiljoona lähdettä jokaisesta asiasta, jotkut hyviä ja jotkut huonoja. Linda osaa ehkä nauttia elämästään noilla kaavoilla, kannattaa kuitenkin miettiä omalla kohdallaan osaatko sinä? Tehkää valintoja joista nautitte, ei elämää eletä kahdesti, nuorikin saa olla vain kerran.

  • Roosa
    Posted at 09:28h, 07 kesäkuun Vastaa

    Kiitos tästä! Tää kiteytti todellakin kaikki mun ajatukset ton Saran blogitekstinkin suhteen josta provosoiduin ehkä turhankin paljon.

    On jo vähän törkeää verrata bikinifitnesiä ja fitnesiä ylipäätään syömishäiriöön. Ainakin mua syömishäiriöstä selvinneenä se loukkasi. Syön ja voin sekä henkisesti että fyysisesti nyt paljon paremmin kuin muutama vuosi sitten…

    Mutta kaikilla on toki mielipiteensä. Sun blogi on ihana, keep on going girl! 🙂

    • linda
      Posted at 18:37h, 07 kesäkuun Vastaa

      kyllä ja vaikka ortoreksiaan nyt sitten myös verrataan, niin pakonomaista ei tämä mielestäni ole.

  • Anna
    Posted at 10:26h, 07 kesäkuun Vastaa

    Jos on kyllästynyt ’pätemiseen’ ja mielestään ’fitness on karannut käsistä’, minkä ihmeen takia tällöin roikutaan sivustolla fitfashion.fi? Clue’s in the title! Pysykää poissa ja keskittykää asioihin ja sivustoihin jotka teitä kiinnostaa sen sijaan että levittätte negatiivisia viboja ympäriinsä. Mad respect Lindalle et Co. jotka pitävät blogia ja jaksavat päivästä toiseen lukea kaikennäköistä skeidaa inboksissaan. Blogin pitäminen / julkisuudessa olo ei anna kenellekään ’oikeutta’ käyttäytyä toisia kohtaan kuin pahainen ämmä – vertaa oikeus raiskaukseen koska lyhyt hame. Sukupuolten välinen tasa-arvo ei tule koskaan toteutumaan ennenkuin naiset vihdoin tajuavat pelata samassa tiimissä virtuaalisen bitch slappingin sijaan. Heittaako tuolla miehet toisiaan kun joku postaa kuvan treeneistään? Ei, koska keskittyvät asiaan. Chill the f**c out.

    • linda
      Posted at 18:37h, 07 kesäkuun Vastaa

      Niin samaa välillä ihmettelen 😀 hyvin kirjotettu!

  • Elli
    Posted at 15:49h, 07 kesäkuun Vastaa

    Olet ihana <3 tuot aina motivaatiota minulle treenailuun kun sitä kaipaan :)! Respect.

    • linda
      Posted at 18:36h, 07 kesäkuun Vastaa

      voi kiitos <3

  • Paula
    Posted at 17:17h, 07 kesäkuun Vastaa

    Luojan kiitos vihdoinkin järkevä teksti liittyen tähän aiheeseen!

    • linda
      Posted at 18:36h, 07 kesäkuun Vastaa

      heh, kiitän! 😀

  • Viivi
    Posted at 18:13h, 07 kesäkuun Vastaa

    Oli tosi hyvä pointti tuo blöö-efekti! En oo ikinä tullut aatelleeks tota, mut tottahan se on! Ja myös toi muotibloggaaja juttu oli hyvä. Muotibloggareita ja yleensä vielä laihoja ihaillaan ja sitten kun he tekevät postauksen minimaalisista ruokapäiväkirjoistaan niin onhan se nyt vaarallisempaa lukea sellasesta syömisistä kun fitness-kisaajan syömisistä. 🙂

    • linda
      Posted at 18:35h, 07 kesäkuun Vastaa

      Niin tai jos nyt nostetaan nämä asiat syömsihäiriön kautta tapetille niin kyllä muotimaaila tukee sitä paljon enemmän (:

  • Linda
    Posted at 18:22h, 07 kesäkuun Vastaa

    Odotin kaikkein eniten sitä miten sä vastaat tohon blogitekstiin! iha huppu kirjotus 🙂

    • linda
      Posted at 18:35h, 07 kesäkuun Vastaa

      heh nyt on vastattu 😀

  • ks
    Posted at 20:35h, 07 kesäkuun Vastaa

    Kiitos tätä on odotettu! Oot niiin ihailtavan ihana nainen, että huhhuh! Innolla odotan sun kisoja 🙂

    Otatko muuten pt asiakkaita? Onko jossain näkyvillä hinnastoa? Mua kiinnostaisi (ei välttämättä nyt heti, mutta sitten kun rahatilanne hellittää) oma henkilökohtainen personal trainer, jolla on samantapainen tausta kuin itelläni. Yritän parantua syömishäiriöstä ja siksi kroppani on aivan tukossa. Ja sä oot saanut rakennettua upean kropan itellesi, mäkin haluan läskit pois mahasta ja ghettobootyn! 😉

  • Emma
    Posted at 22:05h, 07 kesäkuun Vastaa

    Hyvin vedetty Limppumanuella! 😀 Taas kerran asiallinen postaus.

  • Janne
    Posted at 00:07h, 08 kesäkuun Vastaa

    Sanoit Iltalehden haastattelussa seuraavaa:

    ”Mutta usein naiset treenaavat paljon kovempaa kuin miehet. Naiset ovat sisukkaampia. Vaikka suussa maistuisi oksennus, ei valiteta. Jos miehellä tulee edes vähän paha olo, niin se on siinä.”

    Et vittu ole tosissas 😀 AHAHAHAHAHAHAHAHA 😀 Tajuatko miten moni mies (ja treenaava nainen) nauraa tuolle kommentillesi sosiaalisessa mediassa ja kuntosaleilla ympäri Suomea? Pakkotoistolla esim. oli aiheesta juttua ja ihmiset eivät pysty lopettamaan nauramista.

    • linda
      Posted at 00:18h, 08 kesäkuun Vastaa

      No mä oon kyllä sitämieltä että naiset on todella paljon lähtökohtaisesti sisukkaampia , mutta nauroin tälle myös itsekin hyvin makeasti, sillä oon heittänyt ton lauseen naureskellen pilke silmäkulmassa, enkä hampaita purren totuutena. 😀 että siinäs naureskelee, itSekkin nauraisin ja naurankin mukana asialle ;D

      • saana
        Posted at 22:42h, 08 kesäkuun Vastaa

        Hyvä Linda, aivan mahtavasti vastattu. Enemmä mua naurattaa et tyypit jaksaa takertua yhteen lauseeseen jota ei varmaan ollut tarkoitettu kuulostaan noin… Ööö, tyhmältä 😀 tuskin sitä itekää lehtihaastattelussa pärjäis paremmin! Ja hei, näiarä oppii :p

        • linda
          Posted at 23:01h, 08 kesäkuun Vastaa

          kiitos! 🙂 Joo näistä oppii 😉

  • Elisa
    Posted at 00:45h, 08 kesäkuun Vastaa

    Mä yhdyn tuohon Saran tekstiin. Ainakin sen syömishäiriön osalta koska itse tunnistan taas itteni siitä. Oon aina ollut hoikka mutta ja syönyt rennosti mitä huvittanut. Vähän ollut joskus reittä ja selluliittia mutta aina olin tyytyväinen itteeni. Sit kiinnostuin sali harjoittelusta ja aloin pikkuhiljaa enemmän seuraamaan fitness blogeja ja just ylipäätänsä kiinnostuin lajista (en siis itse kisaa mutta joka tuutista seuraan tätä soopaa :D). Paino putosi 8kg kun aloin treenaamaan eritavalla salilla, jätin herkut ja sain lihasta ja näkyvät vatsapalat kohtuu nopeasti. En kuitenkaan muista koska olisin syönyt mitään herkkuja hyvällä omalla tunnolla. Jatkuvasti päässäni mietin ruokien rasva-hiilari-proteiini suhteet. Vaikka olen siis paremmassa fyysisessä kunnossa kuin ikinä ja syön hyvin ja puhtaasti tuntuu että rentous ennen nauttimaa ruokaa kohtaan on kadonnut. Antaisin aika paljon jos vaihtaisin tän fitin kropan siihen laihaanläskiin mikä olin.

    Jotenkin koko kehonkuva vääristynyt lajia seuratessa. Esim baarissa kerran sain kehuja just vatsalihaksista ja olin ihan että mitä noista eikö kaikilla nykyään ole sixpäkki? Tää jotenkin herätti sen miten sairaaksi oma kehonkuva on vääntynyt.

    Tämä ei siis tavallaan ole lajia kohtaan, oma vika on jos sitä itse vääristyy näin, mutta joku ainakin tuntuu omalta osalta menneen pieleen ja itse ainakin olen nimenomaan kaiken fitness tuutin kautta saanut sen syömishäiriön. Koska vaikka täysin terve olen, on suhteeni ruokaan muuttunut todella oudoksi ja häiriintyneeksi

    • linda
      Posted at 01:44h, 08 kesäkuun Vastaa

      No mutta hyvä juttu on että nyt itse tiedostat että sulla meni överiksi ja lähti käsistä homma! Valitettavasti et varmastikaan ole ainut etkä viimeinen. Jokaisella asialla ja boomilla on hyvät ja huonot puolet!

  • Elisa
    Posted at 00:51h, 08 kesäkuun Vastaa

    Ja totta kai just mallit ym ruokkii laihuudellaan huonoja kauneusihanteita mutta koen se eriasiaksi, koska sitä sairasta laihuutta ei hehkuteta ja fiilistella mahtavana hommana vaan kaikki tietää että se on keholle huono. Tuollaiseen ortoreksiaan ajautuu huomaamattaan todella syvälle koska se on tavallaan niin oikein ja hyvä asia mutta tuhoaa henkisesti lopulta siinä missä anoreksia.

  • justiisa
    Posted at 02:13h, 08 kesäkuun Vastaa

    Moi,

    pakko kommentoida tuota iltalehden juttua johon olit kertonut omia mielipiteitä muutamista asioista. Yks asia kyl pisti silmään ja sai hymyn huulille, nimittäin tämä ”- Mutta usein naiset treenaavat paljon kovempaa kuin miehet. Naiset ovat sisukkaampia. Vaikka suussa maistuisi oksennus, ei valiteta. Jos miehellä tulee edes vähän paha olo, niin se on siinä.”
    Siis väitätkö ihan tosissaan että pystyt yleistämään asian näin päin että suhteessa naiset treenaa kovempaa kun miehet?
    Täytyy sanoa että salilla/saleilla missä itse käyn ni en näe ikinä, siis koskaan oikeasti kovaa treenaavaa naista. Naisia kyllä näillä saleilla on noin puolet mutta ei kukaan treenaa kovaa. Suurin osa on meikit päällä ja hiki ei saa tulla. Joka päivä taas nään montakin miestä jotka treenaa todella kovaa (luen itseni tähän joukkoon).

    Sit se kommentti ku sanoit että sillon ku treenaat ni et näytä hyvältä ja haiset pahalta? No vähän epäilen että kyllä sä sun ulkonäköön kiinnität huomiota ennen ku lähdet salille. Vähän laitat tukkaa ja ehkä pikkasen meikkiäkin naamaan ja pari tsekkausta peilistä miltä pylly näyttää. No mut tämä on ihan ookoo koska haluan itsekkin näyttää urheillessa edes jollain tavalla tyylikkäältä ja en todellakaan halua haista pahalle, eli puhtaat treenikuteet päälle ja pieni vilkaisu peilistä on ihan ok 😉

    • linda
      Posted at 02:47h, 08 kesäkuun Vastaa

      Vastasinkin tossa jo että ”No mä oon kyllä sitämieltä että naiset on todella paljon lähtökohtaisesti sisukkaampia, mutta nauroin tälle myös itsekin hyvin makeasti, sillä oon heittänyt ton lauseen naureskellen pilke silmäkulmassa, enkä hampaita purren totuutena. että siinäs naureskelee, itSekkin nauraisin ja naurankin mukana tuolle kommentille ;D” kysymys taisi mennä haastattelialta näin ”eikö vain että naiset ovat tulleet miesten reviirille ja eikö vain että naiset ovat sisukkaita?”
      Kannattaa itsekin vähän järkeä käyttää, että haastattelussa joka kesti tunnin on poimittu irtonaisia lauseita sieltä täältä, saattaa vääristää sitä mitä on tarkotettu. 😀 ja itseasiAssa monesti ollut siellä salilla kyllä ilman että on koko päivään katsottu peiliin. Lippis päähän ja menoks vaan 😉

  • ewiina
    Posted at 09:59h, 08 kesäkuun Vastaa

    Kyllä mulla kiehu pääs kun luin noita anonyymien haukkumis kommentteja! luulevat olevan parempia kun tulevat sua arvostelemaan..veikkaanpa etteivät he itse tiedä mistään mitään.
    Hyvä että annoit oman mielipiteesi tähän asiaan, olen kanssasi samaa mieltä!:)
    pidän Linda susta kovasti,oot upea ! Annat itsestäsi paljon ja oot rohkea. kivaa kesää ja tsemppiä dietille ja tuleviin kisoihin 🙂

  • jr
    Posted at 10:47h, 08 kesäkuun Vastaa

    Asiantuntija ei suosittele lajia ex-anorektikoille: http://www.iltalehti.fi/elintavat/201406070115520_el.shtml

    • linda
      Posted at 12:26h, 08 kesäkuun Vastaa

      Joo ei bikinifitnestä mutta esimerkiksi vaikka koko loppuelämäksi koukuttavia psyyke -ja mielialalääkkeitä kyllä suositellaan ja paljon 😀

  • Olivia
    Posted at 12:55h, 08 kesäkuun Vastaa

    Taisit ottaa vähän turhan paljon ittees ton Saran tekstin? Samantyylisiä kirjoituksia niinkuin Sara kirjoitti löytyy netistä nykyään miljoonittain, joten miksi juuri tätä aloit ruotimaan ja teit vielä oman kilometripostauksen asiasta?
    Kaikkihan sen tietää, että bikinifitness buumi on nykyään muoti-ilmiö ja tälläset massajutut kerää aina niin negatiivista kuin positiivistakin tekstiä. Minulla ei ole mitään bikinifitnestä vastaan, onha se mahtavaa miten jotkut pystyy niin orjallisesti noudattamaan erilaisia dieettejä. Siinä ärsyttävät vain ihmiset, jotka yht äkkiä kuin taikaiskusta ovat niin bikinifitneksen lumoissa, katsoo ”väärin” salilla treenailijoita ylimielisesti, opiskelevat personal traineriksi ja luulevat vuoden parin kokemuksella olevansa jotain experttejä asiassa kuin asiassa sekä iltalehestä ja lehdistä ylipäätään löytyy niin asiantuntevan bikinifitness kisaajan tekstiä että huhhuh. Ja sinä oot juuri se henkilö, joka lukeutuu jokaiseen noihin kohtaan. Voisit vielä vähän enemmän kertoa syömishäiriöstäs, sillähän nii kovasti yrität kerätä säälipisteitä kun olet siitä yli päässyt. Vuosien kuluttua bikinifitness ei ole enää yhtään suosittu laji, ihmiset jotka kymmenen vuotta treenasivat ahkerasti treenaavat edelleen, mutta massanmukana kulkevat kuten sinun treenailut ja pätemiset häviää yhtä nopeasti kun ovat tulleetkin.

    • linda
      Posted at 13:19h, 08 kesäkuun Vastaa

      kiitos mielipiteestäsi (:

    • v
      Posted at 14:05h, 08 kesäkuun Vastaa

      Aikamoisia syytöksiä. Mistä sä tiedät miten Linda katsoo ihmisiä salilla? Tuskin oot jokaikinen kerta Lindan kans samaan aikaan siellä stalkkaamassa sen jokaista liikettä, vai ootko? Jos oot niin kannattaa miettiä että onkohan tuo nyt ihan tervettä..

      • linda
        Posted at 14:21h, 08 kesäkuun Vastaa

        Heh joo aikamoista , olenpas paha ihminen 😀 mutta kaikkia ei voi miellyttää (:

    • J
      Posted at 15:12h, 01 heinäkuun Vastaa

      Menikö sulta(kin, monen muun lukutaidottoman joukossa) ohi se, että lindaa PYYDETTIIN vastaamaan tähän postaukseen, ja niinpä hän päätti toteuttaa lukijoidensa toiveen? Moni arvostelija tuntuu luulevan että linda provosoituneena halusi ottaa tähän kantaa, vaikka jo ensimmäisistä lauseista selviää, että aikomus ei alunperin edes ollut tätä postausta toteuttaa. Lukekaa teksti kokonaan ennen kuin päätätte aukoa päätänne.

  • Kiira
    Posted at 18:47h, 08 kesäkuun Vastaa

    Niinku sanoit, niin mielipiteitä on varmasti yhtä monta ku on ihmistäki, mut tää oli erittäin hyvä sun mielipide! 🙂 Tosi hyvin kirjotettu! <3

    • linda
      Posted at 20:21h, 08 kesäkuun Vastaa

      Kiitos 🙂

  • Valtsu
    Posted at 00:40h, 09 kesäkuun Vastaa

    ”Liian monta kertaa olen lukenut blogeista ja lehdistä juttuja “Fitness-elämäntapa pelasti minut syömishäiriöstä”. Ei, vaan fitness-elämäntapa teki syömishäiriön sairastamisesta laillista. Miten pakonomainen treenaaminen, överihifistely ruoalla ja rasvattoman kropan ihailu eroaa syömishäiriöstä? No ei yhtään mitenkään”

    -Ensinnäkin, jos yhtään tietää mitään syömishäiriöhelvetistä, niin tämän kohdan voi tuntea jopa hieman loukkaavaksi… En kuitenkaan tiedä mitä syömishäiriötä tekstissä tarkoitettiin, mutta mediassa ainakin kovasti bikinifitestä rinnastetaan esimerkiksi anoreksiaan.

    -Sitten siihen hifistelyyn ja syömishäiriö väitteeseen. Lähtökalorini ovat yli 3000 (haluan tietää, kuka syömishäiriöinen vetää sen 3000 kaloria päivässä hyvällä fiiliksellä, 300g hiilaria päivässä) joka sisältää satoja grammoja hiilareita, VAIN tarvittavan määrän proteiinia (ei, me ei eletä maitorahkalla tai tankata vain proteiinia ja lisäravinteita) ja runsaan määrän hyvä rasvoja. Tällähetkellä kun olen kisadietillä, ollaan siinä parissa tuhannessa ja alimmillaan ollaan varmaan 1500 kalorissa, mikä on jo paljon normaalille naiselle nykypäivänä (tarkennus: en suinkaan tarkoita, että se 1500kcl olisi tarpeeksi naiselle, vaan nykyään suurin osa ihmisistä syö päivittäin aivan liian vähän johtuen hitaasta aineenvaihdunnasta sekä liikkumattomuudesta. Olen itsekkin aikoinani tuhonnut aineenvaihduntani diettaamisen seurauksena ja lihonnut 1500kalorista, sillä kehoni aineenvaihdunta oli kokoa kanasalaatti päivässä). Mun moni kaveri joka ei harrasta fitnestä tai ole kiinnostunut terveyshömpötyksistä, syövät PALJON vähemmän kuin minä kisadietillä ja siitä ruuan sisällöstä ei varmaan tarvitse edes puhua.

    Eiköhän tässä tarkotettu sitä että te naurettavat perseenpumppaajat nimenomaan laskette noita kaloreita kuin syömishäiriöiset ja elätte kurinalaista elämää..jokainen tyylillään tietty, en huolisi tommoista sisälukutaidotonta silikonisalipelleä mistään hinnasta 🙂

    • linda
      Posted at 01:07h, 09 kesäkuun Vastaa

      No mutta samoin myös monessa lajissa kisakaudella lasketaan. Sellaista se on olla persesn pumppaaja :—)

    • hm
      Posted at 18:02h, 09 kesäkuun Vastaa

      Jaa a mitäköhän tollanen tosi kova perseenpumppaajien halveksija tekee Linda Manuellan kommenttiboksissa? :DDDDDD

  • Ella
    Posted at 13:21h, 09 kesäkuun Vastaa

    Heh, jopas mä olen innostunut kommentoimaan sun kirjoituksia viimeaikoina! 😀

    Ymmärrän teidän molempien kirjoitukset-tykkään tästä periaatteessa trendinä huomattavasti enemmän kuin katemoss-heroinchic-nothingtastesasgoodasskinnyfeels-trendistä, onhan tää keholle huomattavasti terveellisempää! Plus, vaikea olla sun kanssa eri mieltä, kun on itse vuosikausia kyykännyt ja kiskonut niitä kanoja ja parsakaaleja ja tykännyt siitä yleensä.

    Mutta ymmärrän myös Saraa todella hyvin, tämä siitä johtuen, että homma tulee itselläni OMASSA ELÄMÄSSÄNI korvista ulos. Mua ei häiritse se, että fitnesstä toitotetaan joka tuutista, ei some-kuvat, persekuvat on ihan täysin ok yms. Mutta se, että rajoitan omaa elämääni tietyllä tapaa, ei olekaan enää mun juttu. Oon ymmärtänyt, että mulle onkin tärkeempää saada hauskoja kokemuksia muutaman siiderin kanssa koko yö riekkuen, tai istua töiden jälkeen kavereiden kanssa rennosti, kuin se, että reenaan 5-6 kertaa viikossa ja vatsapalat näkyy. Tähän saattaa tulla muutos, jos tulee, mutta olen jättänyt asiasta paineiden ottamisen, koska en halua pakottaa itseäni mihinkään. Teen juttuja joita haluan, johon kuului eilen makkaraperunat ja kebabia, mutta tänään ja yleensä muina arkipäivinä ja myös viikonloppuisin vehnänoras-kookosöljy-marja-jugurtti-smoothieita, isoja salaatteja, hyviä proteiinejä, hyviä rasvoja….Happy balance, joka sopii minulle, koska en enää tavoittele kehossani tiettyjä asioita, ja tämä tekee minusta onnellisemman. Itselläni tuo salilla käyminen ja makrojen ja kalorien kyttäys (vaikka kaloreita olikin reippaasti), aiheutti syömishäiriökäyttäytymistä, mutta on toki tyhmää ajatella, että näin kävisi kaikille.

    Musta tuntuu, että molempien tekstit oli jollain tavalla pilke silmäkulmassa kirjoitettu, ymmärrän hyvin molempien kannan ja mikäs siinä nyt sitten on vikana jos bloggaaja provosoituu tai on jopa ärsyyntynyt? Ihmisiä tekin olette 😀 Ei näihin juttuihin olekaan yhtä oikeaa faktamielipidettä, joten hyvä vaan että ihmiset lukee erilaisia kantoja, joiden perusteella sitten rakentaa oma mielipiteensä 🙂

  • JSP
    Posted at 21:59h, 11 kesäkuun Vastaa

    Saran ja sinun tekstit lukeneena pakko sanoa, että olen Saran kanssa samaa mieltä tästä asiasta. Hyviä pointteja oli kieltämättä sinunkin tekstissäsi, mutta tuntui että itse otit Saran tekstin liian vakavasti ja näin ymmärsit jotkut kohdat tekstissä väärin esim. tuon että hän olisi verrannut bikini fitnessiä anoreksiaan…

  • Hoo
    Posted at 20:09h, 18 kesäkuun Vastaa

    Ohhoh! Johan on ilkeetä porukkaa täälä, alko ihan harmittaa sun puolesta 🙁 Siis oikeesti oon oottannu, että joku vastais tohon (mun mielestä!) naurettavaa kirjotuksee, joka on joko ärsyttävä provo tai asiasta tietämätön henkilö, ja nyt sä teit sen! Aattelinki ettei kaikki tätä purematta niele! 😉 Kiitos hyvästä ja asiantuntevasta tekstistä ja aurinkoa kesää! 🙂

  • H
    Posted at 18:45h, 22 kesäkuun Vastaa

    Törmäsin nyt vähän myöhässä tähän blogitekstiin ja minun on pakko kommentoida. Itse sairastuin ortoreksian kautta bulimiaan ja anoreksiaan muutama vuosi sitten. Olen harrastanut kilpaurheilua koko elämäni, ja sen loputtua oli todella vaikea säädellä syömistä ja liikuntaa. Aloitin sitten ”yliterveellisen” 800kcal ruokavalion ja laihduin 15kg lihasta, vaikka kävin 6kertaa viikossa salilla. Helvetin läpikäyneenä löysin juurikin fitnesstrendin, ja aloin pikkuhiljaa parantumaan. Nyt syön tuon yli 2000kcal päivässä, nautin urheilusta ja tunnen olevani paremmassa kunnossa kuin ikinä. Pitkästä aikaa voin syödä hyvällä omallatunnolla jäätelöä kuumana kesäpäivänä tai poppareita leffaan mennessä. Minut fitness ainakin pelasti, ja muoti-ilmiöiden muuttuminen lihaksikkaampaan suuntaan.

    • linda
      Posted at 14:59h, 23 kesäkuun Vastaa

      Oi ihana kuulla! vähän sama homma täällä 🙂

  • Jokke
    Posted at 17:58h, 26 kesäkuun Vastaa

    ”- Itse syön offilla ja dietillä samoja ruokia, eri määriä. Söisin näitä ruokia, kisaisin TAI en.”

    Mutta söisitkö jos se ei olisi muotia?

    Jep.

    • linda
      Posted at 20:39h, 26 kesäkuun Vastaa

      Olen syönyt niin ja kirjoittanut tätä blogiakin jo ennen kun edes bikinifitnestä tuli suomeen saatika mitään buumia oli. Vähemmän kyllä söin sillon, mutta kuitenkin. Kuntosali ei ollu sillon todellakaan in kun siitä innostuin. :p

  • eera
    Posted at 10:34h, 22 heinäkuun Vastaa

    Lainaus:
    -Tähän eräs tuttuni sanoi hyvin. ”Tähänhän aivan kaikki urheilu kiteytyy? Pelataan vaikka jääkiekkoa, treenataan kesä hulluna ja pelataan pitkä ja raskas talvi ja tavoitellaan vaan sitä yhtää ja ainutta eli pyttyä. Fudiksessa samajuttu! Esim. Suurseurat tekee 9kuukautta duunia putkeen champions leaguen eteen ja sit jos sinne päästään se on 90min ja ”blööö kaikki työ oli siinä”… Tähän urheilussa kaikki perustuu ja siks on sen arvosta, oli se laji mikä tahansa.”

    Itse lisäisin tähän vielä, että KAIKKI lajit perustuvat tähän ”blöö” efektiin. Oli se keihäänheitto, kuulantyöntö tai tikanheitto. Kaikkiin harjoitellaan kovasti (kuitenkin vain yks on se paras!) ja sitten tehdään muutaman minuutin suoritus ja blöö, se oli siinä. Ens vuonna uusiks.

    Olipa ontuva vertaus. Jalkapallojoukkue Euroopassa tekee tosiaan 9 kk duunia. Pelaamalla sarjapelien lisäksi Europelejä. 2-3 viikossa.
    Ikään kuin CHMP-league olisi se ainoa peli vuodessa (ja huom. sielläkin on lohkovaihe ja pudotuspelit, pitkälle menevät joukkueet pelaavat toistakymmentä ottelua pelkästään europelejä) + omat kymmenet pääsarjaottelut päälle.
    Ja arvokisavuonna, kuten nyt, tulee pelaajille lisäksi vielä MM-karsinnat ja -turnaus.
    Näyttöpaikka muhiin seuroihin, oman maan ylpeys ja kunnia.

    Mikä helvetin 90 min ja böö, se oli siinä?

Post A Comment