Fat is new black

Heippa!

Hieman provosoiva otsikkoni viittaa uuteen ilmiöön, johon olen nyt muutamana kuukautena törmännyt todella paljon. Eilen illalla taas tuttuun tapaan selailin instagramia ja huomasin miten hurjasti ns. plus koon tyttöjän on astunut esiin todella ylpeinä vartalostaan ja miten paljon heitä fanitettiin ja seurattiin. Se on hienoa, tiettyyn pisteeseen saakka.

Fitnessurheilijana myönnän, ettei fitness todellakaan ole aina se kaikista terveellisin vaihtoehto; ei mielelle helpoin eikä väärin toteutettuna kehollekkaan. Fitness vartalon ei ole hyvä olla ensisijainen tavoite, kun puhutaan urheilusta ja hyvinvoinnista. Se on vuosien kovan työn tulos ja toooodella pitkä tie toteuttaa. Mielestäni jokaisen tulisi löytää se oma laji ja rakkaus urheiluun sekä tapa syödä, jolla saa kehostaan mahdollisimman paljon irti ja jonka kautta voi hyvin sekä on energinen. Kun voi hyvin, näyttää hyvältä. :)

https://www.instagram.com/p/BCwTOBODgOa/?taken-by=yourstruelymelly&hl=fi

Fitness vartaloista ja fitneksestä on jauhettu niin paljon, että meistä varmasti jokainen jo tietää mitä riskejä ja vaaroja sillä tiellä piilee. On vaaraa sairastuia syömishäiriöön, kuten ortoreksiaan, on mahdollista saada metabolisia ongelmia, ylikuntoa, stressiä, paineita…  Kyllä. Todellisuudentaju omaa kehoa kohtaan saattaa hämärtyä netin fitness inspo kuvia selatessa ja tavoitteista tulla epärealistisia. Nuoret eivät välttämättä ymmärräkkään mitä kaikkea näiden kuntojen saavuttamiseksi on jouduttu uhraamaan ja minkälaisia riskejä ja valintoja ympäri vuoden tiukassa kunnossa patsastelevat fitness mallit (varsinkin naiset) saattavat ulkonäkönsä eteen tehdä.

https://www.instagram.com/p/BCYGxkIDgAX/?taken-by=yourstruelymelly&hl=fi

Mun mielestä on positiivista ja ihanaa, että nykyään plus koon mallit ovat kovassa huudossa ja heitä näkyy paljon enemmän eri medioissa ja muotimaailmassa. Esimerkiksi malli Ashley Graham on aivan järisyttävän upea ja kaunis tapaus. Hän on plus koon malli, mutta hänestä hehkuu se, että hänellä on kova kunto, hän urheilee, syö terveellisesti ja pitää kaikinpuolin terveydestään huolta. Se myös näkyy hänen upeassa vartalossaan. Kyllä mulle tulee kylmät väreet tästä naisesta ja tässä on todellakin todiste siitä, ettei ”koolla ole väliä” ja kaikenkokoiset naiset ovat kauniita!

View this post on Instagram

🌊🌊🌊

A post shared by A S H L E Y G R A H A M (@ashleygraham) on

 

Syy miksi aloitin tekstiä kirjoittamaan on se, että en ole kuitenkaan samaa mieltä näiden satojen tuhansien- jopa miljoonien ihmisten kanssa siitä, että esimerkiksi  yourstruelymelly profiilin omistava nainen olisi hyvä roolimalli naisille tai ylipäätään kenellekkään.

Ymmärrän että maailmassa on paljon tekijöitä, jotka aiheuttavat naisille suuria paineita olla pieniä ja hoikkia ja nämä naiset haluavat vastustaa näitä asioita. Edes fitness vartalo ei ole se mihin naisia kannustetaan, vaan suurimmaksi osaksi media tuo esiin hyvin hoikkia naisia ja saa meidät naiset tuntemaan, että kaikki muut, kuin xs koon naiset ovat väärän kokoisia. Ei fitnessurheilijankaan ole kovinkaan helppoa etsiä istuvia farkkuja tai takkia, joka ei olisi vyötäröltä iso ja selästä repeä. :D

Elämä on lyhyt ja koko sydämestäni toivon jokaiselle, painosta ja koosta huolimatta sitä, että kaikki voivat olla onnellisia jokaisena päivänään, eikä kenenkään tarvitse elää jokapäiväisessä paineessa painostaan ja ulkonäöstään. Kuitenkin tällaisessa ylipainossa eläminen on jo todella vaarallista ja voi esimerkiksi johtaa:

  • Aineenvaihdunnalliset häiriöt (2 tyypin diapbeteksen puhkeamiseen, kolesteroli ongelmat, kihti..)
  • Nivelrikkoihin, tuki – ja liikuntaelinsairaudet
  • Ruuansulatuskanavan ongelmat (refluksi, sappikivi)
  • Verenpainetauteihin
  • Kolesteroli ongelmiin
  • Sydän- ja verisuonitaudit (kuten sepelvaltimotauti, aivohalvaus, sydämen vajaatoiminta..)
  • Naisilla heikentynyt hedelmällisyys
  • Syövät (naisilla rinta-, kohtu-, ja munasarjasyöpiin, miehillä eturauhassyöpään)

Tämän vuoksi en missään nimessä kannusta naisia ihailemaan myöskään vaarallisesti ylipainoisia ihmisiä, enkä ymmärrä miten nämä naiset voivat ”promota” kehollaan hyvinvoinnin ja terveellisen elämän puolesta? Tässä mennään taas radikaalisti ääripäästä toiseen; fitness vartalon tai huomattavasta alipainosta toiseen päähän ja väittäisin,että tuosta sairaalloisesta ylipainosta ja sen tuomista mahdollisista sairauksista on hyvin paljon vaikeampi lähteä sormia napsauttamalla paranemaan, vaikka haluaisikin. Lisäksi olotilana ylipaino ei välttämättä ole kaikista tavoiteltavin, sillä itse jo nuorempana hieman pulleana kärsin huonommasta kunnosta ja haaveilin siitä, että voisin esimerkiksi juosta ilman että se tuntuu niin äärimmäisen raskaalle. Ei ole kivaa, kun oma keho rajoittaa elämää mm. toiminnallisissa asioissa.

Mitä mieltä te olette?

 

Lähteet Instagram yourstruelymelly & theashleygraham


40 Comments
  • Elli
    Posted at 13:20h, 11 maaliskuun Vastaa

    Olen täysin samaa mieltä kanssasi! On jo vähän karannut käsistä tämä THICKtrendi naisilla ja se menee jo vähän liiallisuuden puolelle. Minun mielestäni se voi jollain tapaa naisten mielestä olla helpompi ja nopeampi tapa siihen isohkoon peppuun mikä on myös iso trendi ollut jo tovin, ja siksi tämä ”thickness” (fatness?) on nyt räjähtävässä huudossa. Urheilulla, terveellisellä ruokavaliolla ja kunnon glute treeneilläkin saa sen pepun ja muotoja jalkoihin vaikkakin hitaasti ;) ”I work hard i grind till i own it” #yonce

  • Minkku
    Posted at 13:28h, 11 maaliskuun Vastaa

    Hei!
    Kyllä aivan samaa mieltä olen. Jokaisella on omat kauneusihanteet enkä sen enempää ota kantaa niihin mutta faktat nyt kuitenkin ihan faktoina. Ei todellakaan voi ylipainoisena ihmisenä promota hyvinvoinnin puolesta (niinkuin ei äärimmäisen laihanakaan) :D kohtuus ja järki kaikessa. Musta tuntuu että tällaista esiintyy mediassa ikäänkuin vastapainona fitnessbuumille. Ihmisillä ja varsinkin nuorilla on päät pyörällä kun media toitottaa pelkkää ulkonäköä sekä sitä miten kuuluisi elää ja miten ei. Valitettavan monet elävät siinä pinnallisessa kuplassa mitä juuri media tuo esiin :(

  • Janina
    Posted at 13:58h, 11 maaliskuun Vastaa

    Joo samaa mieltä täälläkin…

    On hienoa, että tässä enemmän kuitenkin niitä supertimmejä vartaloita ihannoivassa länsimaisessa kulttuurissamme jotkut uskaltavat asettaa itsensä alttiiksi arvosteluille julkaisemalla ylipainoisesta kropastaan kuvia. Ja on hienoa, että plus-koon (huom: plus-koolla en nyt meinaa obese-meininkiä) malleja käytetään myös mainoskampanjoissa ja muotinäytöksissä. Itselläni ainakin ihan pahaa tekee ne selkeästi anorektiset tytöt, jotka laahustaa posket lommolla ja polvet kolisten näytöslavalla :(

    Tästä huolimatta en ole koskaan – myöskään ollessani itse 20kg painavempi kuin nyt – ymmärtänyt sitä, että vakavasti ylipainoiset ihmiset promoavat kuntoaan jotenkin ihailtavana ja ikäänkuin todisteena heidän järkkymättömästä itsetunnostaan, like ”I’m fat and fabolous!” Rehellisesti sanottuna mun on tosi vaikea uskoa (entisenä lihavana ihmisenä), että nämä tyypit ovat oikeasti onnellisia sen liikkumista, pukeututumista jne. rajoittavan, hengästyttävän, hiostavan ja tiellä olevan rasvakerroksen alla. Toisaalta sekin on tietyllä tasolla kulttuuriin sidonnaista… Ei siis se olotila vaan kuinka hyväksyttävää on olla lihava. Ja keneen se syyttävä sormi sitten osoittaa kun lihavuudesta seuraa joku sairaus.

    Mutta joo, rajansa kaikella. Sitä kultaista keskitietä on niin vaikea (tai no, mahdotonta) istuttaa tänne nettiin : ) Löytyy ne anoreksia-inspot, tiukat kisakunnot, ”perusvartalot”, plus-koon mallit ja sairaalloisen ylipainoiset. Kaikilla on edustajansa ja kannattajansa sekä syyt sen takana. Mielenkiintoinen aihe : )

  • Ansku
    Posted at 13:59h, 11 maaliskuun Vastaa

    Kannattan kaikille seuraavan artikkelin lukemista ajatuksella. Fat phobia on istutettu meihin kaikkiin kulttuurimme kautta, ja onkin tärkeää muistaa, että lihavuus ei todellakaan automaattisesti tarkoita sairautta, laiskuutta tai välinpitämättömyyttä. :) Itse normaalipainoisena, perinteisesti sporttisen näköisenä naisena kannatan jokaisen omaa oikeutta olla halutessaan lihava niin kauan kuin pysyy terveenä, eikä muilla ole oikeutta määritellä toisen terveyttä pelkän ulkonäön perusteella. Pyrinkin aktiivisesti muistuttamaan myös muita siitä, ettei lihavuus tarkoita liikkumatonta, epäterveellistä elämäntapaa tai sairautta. Annetaan siis myös muodokkaampien naisten juhlistaa omaa kehoaan – he kun eivät olemuksellaan mainosta hampurilaisia, olutta ja sohvaperunaelämää, vaan itsevarmuutta. Kaiken muun kuvaan täyttää mieli, johon on pienestä asti istutettu viha ja ennakkoluulo lihavuutta kohtaan.

    http://m.huffpost.com/us/entry/fatphobia-a-guide-for-the_b_5214754.html

    • Ansku
      Posted at 14:08h, 11 maaliskuun Vastaa

      Ainiin, ja se vielä, että kun aletaan puhumaan ”oikenlaisista lihavista” ja ”vääränlaisista lihavista”, niin kuin sinä Linda tässä postauksessa, mennään vielä pahemmin metsään. Kun sanotaan ulkonäön perusteella toisen ylipainoisen olevan terveen näkönen (= läski oikeissa, sosiaalisesti hyväksytyissä paikoissa, ei selluliittiä jne) ja toisen ei, ollaan aika syvällä länsimaisten ulkonäkönormien ja niiden haitallisuuden ytimessä. Ja hyvin, hyvin kaukana feminismistä.

      • JULBIU
        Posted at 13:11h, 13 maaliskuun Vastaa

        Mutta eihän tässä kirjoituksessa puhuttu mitään oikeanlaisista ja vääränlaisista lihavista? Terveys nyt yleensä huokuu ulospäin. Onhan siis kaksi eri asiaa olla painoindeksin mukaan ”ylipainoinen”, näyttäessä ihan normaali kokoiselta ja olla oikeasti lihava, painoindeksin mukaan ylipainoinen, sekä näyttää sairaalta. Mulle henkilökohtasesti on ihan sama minkäkokoisia ihmiset on. Onko selluliittiä tai läski ”oikeissa hyväksytyissä”(wtf) paikoissa. Mutta kyllä silti voisin sanoa erottavani terveen isomman ihmisen ja sairaan isomman ihmisen välillä. Niinkuin nyt nämä kaksi kuvaa jotka ovat Lindan kirjoituksessa.

        • Ansku
          Posted at 15:22h, 13 maaliskuun Vastaa

          Juurikin tuota tarkoitin – on todella ongelmallista ajatella, että terveen ja epäterveen lihavuuden voi aina erottaa kuvan perusteella. Jos miettii vähän syvemmälle tämän väitteen perusteita, päädytään lopulta juurikin kehon mittasuhteisiin, rasvan sijaintiin ja jopa siihen selluliittiin. Mitä muita perusteita tuollaiselle väitteelle edes voisi olla? :D Vääränlaisella lihavuudella tarkoitin tässä siis nimenomaa sitä sairaaksi käsitettyä lihavuutta ja oikeanlaisella sitä ihailun arvoista, ”plussakoon” vartta. Kumpikin niistä voi olla yhtä lailla sairas tai terve. Tämä oli koko kommenttini ydin. Alempaa kommenteista löytyy lisää tietoa terveestä lihavuudesta ja fat phobiasta tutkimusten ja artikkeleiden muodossa! :)

    • Henna
      Posted at 16:33h, 11 maaliskuun Vastaa

      Siinä ei todellakaan ole järkeä, että antaa itsensä lihoa sairaalloisen lihavaksi ja alkaa vasta sairauden tullessa laihduttamaan. Esimerkiksi syövän kohdalla peli saattaa olla siinä vaiheessa jo menetetty.. Eli kannattaa alunperinkin pitää huomaa ettei päästä itseään niin lihavaksi.

      Ja tuohon jatkokommenttiisi, ei selluliitti siihen vaikuta onko ”vääränlainen” lihava. Kyllähän se on ihan siitä ylimääräisten kilojen määrästä kiinni. Selluliittia voi olla laihallakin ihmisellä.

      Järki päähän näissä asioissa! Kumpaakin ääripäätä tulisi välttää jo ennen sairastumisia.

      • Ansku
        Posted at 18:23h, 11 maaliskuun Vastaa

        Ilmaus ”niin kauan kuin pysyy terveenä” ei ollut todellakaan tarkoitettu kirjaimellisesti niin että siihen asti kuin sairastuu, vaan yleisesti siten, että lihavuus itsessään ei ole sairaus = on okei olla terve ja lihava. :D Olen samaa mieltä että terveelliset elämäntavat kannattavat AINA, tietysti myös sairauksien ennaltaehkäisyssä, mutta koko viestini pointti olikin painottaa sitä, ettei lihavuus automaattisesti tarkoita epäterveellisyyttä, liikkumattomuutta ja sairautta. Ihminen siis voi hyvin syödä terveellisestä, liikkua ja olla saamatta sitä syöpää vaikka onkin lihava, eikä ulkopuolinen voi päätellä kuvan perusteella ihmisen terveydentilasta mitään. Kertaukseksi siis vielä: terveelliset elämäntavat pop, ihmisen leimaaminen sairaaksi, pahoinvoivaksi ja laiskaksi pelkän ulkonäön perusteella not.

        • Tiiasara
          Posted at 20:36h, 11 maaliskuun Vastaa

          Hei Ansku! Ymmärrän pointtisi, mutta maailma ei tunne ”tervettä ylipainoista”. Kuten ei tervettä sairaalloisen laihaakaan. Ihminen voi olla hoikka tai tukeva, mutta kun puhutaan huomattavasta ylipainosta tai alipainosta, niin ei voida puhua terveydestä samassa lauseessa. Ihminen voi olla huomattavan ylipainoinen ja terve juuri sillä hetkellä, 20-30 vuotiaana. Mutta kun ikää tulee lisää, ylipainon myötä ne sairaudet tulevat väistämättä. Jos mitään muuta ei tule, niin alaraajojen nivelet eivät kestä ylipainoa. Meitä ihmisiä ei ole tarkoittu ylipainoisiksi. Meitä ei myöskään ole tarkoitettu huomattavan alipainoisiksi tai 0% rasvaprosentin omaaviksi. Ihminen on evoluution myötä muovaantunut juuri sellaiseksi kuin pitää olla, selviytyäkseen. Lihava on lihava ja lihavuus johtaa aina sairauteen. En ole vielä tavannut tervettä, nuoresta asti lihavana ollutta iäkästä. Mutta monta elintapasairasta olen. Jos sinulla on jotain tutkimusta terveistä lihavista vanhuksista, niin mielelläni sen lukisin. Lihavuus ei tarkoita liikkumattomuutta tai sairautta, mutta se tarkoittaa aina sairasta vanhuutta ja jopa sairasta keski-ikäisyyttä, eikä se ole mielipidekysymys. Ikävä kyllä. Sama asia on liiallinen laihuus mutta sitä ei käsitelty tässä.

          • linda
            Posted at 21:15h, 11 maaliskuun

            Tähän ei lisättävää !

          • Ansku
            Posted at 09:48h, 12 maaliskuun

            Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että sairaalloinen ylipaino (sanotaanpa vaikka BMI > 35-40) on epäterveellistä jo pelkästään sen takia, että se haittaa normaalia liikkumista. Fat shaming ja fat phobia kuitenkin koskevat myös ihmisryhmiä, joiden paino tai rasvaprosentti ei ole sellaisissa lukemissa, että se itsessään haittaisi terveyttä. ”Tukeva” hyväksyttänä vartalonmallina kun on sen verran liukuva käsite. Käyttämäsi fraasit kuten ”lihavuus johtaa aina sairauteen” ja ”itse en ole koskaan tavannut…” ovat mututuntumaa, eivät tiedettä. Haluaisin nähdä tutkimuksen, jossa 100% lihavista ihmisistä kuolee sairauteen, joka on täysin lihavuuden aiheuttama (ei esim. piilevän synnynnäisen taipumuksen, sosioekonomisen aseman, mielenterveyden, tupakoinnin, alkoholinkäytön tai muun vastaavan tekijän). Lukaisisin myös mielelläni tutkimuksen, jossa lihavuuden on todettu poikkeuksetta johtavan sairaaseen vanhuuteen/keski-ikään, niin kuin viittasit.

            En jaksanut kaivella kovin kauaa nettiä näin kauniina lauantaipäivänä, mutta tässä vähän pureskeltavaa viikonloppuun:

            Oxfordin yliopiston tutkioiden artikkeli lihavuuden ja sairauden hatarista linkeistä ja ns. ”moraalipaniikista”: http://m.ije.oxfordjournals.org/content/35/1/55.full.pdf

            Cato Instituten tutkijan artikkeli lihavuusepidemian liioittelusta ja demonisoinnista: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2223029/

            Artikkeli nimenomaa niistä lihavista vanhuksista:
            http://www.medicalnewstoday.com/articles/274624.php

            Pari tervettä lihavuutta ja fat phobiaa käsittelevää artikkelia New York Timesin ja BBC:n sivuilta:
            http://mobile.nytimes.com/2013/01/03/opinion/our-imaginary-weight-problem.html?_r=0&referer=
            http://www.bbc.com/news/health-19474239

            Ja loppukevennyksenä aihetta liippaava blogipostaus crossfittaavasta perheenäidistä:
            http://paleoparents.com/featured/dear-america-get-over-your-fat-phobia-2/

            Kaikissa näissä luonnollisesti mukana tutkimustuloksia lähteineen. Kaikki valitettavati englanniksi, mutta toivottavasti jaksatte lukea – laatikon ulkopuolelta ajatteleminen tekee itse kullekin hyvää. :) Loppuun voisin vielä siteerata Paleo Parentsin kirjoittajaa: ”Weight is an indicator of health – not the definition.”

          • Anna
            Posted at 19:48h, 12 maaliskuun

            Mä voin kaivaa sulle muutaman tutkimuslinkin kuhan ehdin mutta on olemassa ihmisiä, joilla on geneettinen poikkeavuus jossa lihavuus ei aiheuta sairauksia. Oma pian 70v. Isäni on esimerkki tästä. Hän on ollut ainakin viimeiset 40 vuotta lihava eli bmi +30 eikä mitään lihavuusperäisiä sairauksia, ei mitään viitteitä 2tyypin diabeteksesta tms. Ja hän on vieläpä vyötärölihava joka on se vaarallisin lihavuustyyppi.
            Toki kenenkään ei ole järkevää lähteä kokeilemaan sattuuko itsellä tätä geneettistä poikkeavuutta olemaan mutta ihan vaan tiedoksi, että kyllä terveitä lihavia vanhuksia on olemassa.

    • Rakentava väittely on parasta
      Posted at 11:35h, 12 maaliskuun Vastaa

      Samaa mieltä kanssasi Ansku. Argumenttisi vie kyllä 10-0 kun luin tämän viestiketjun ja linkkaamiasi lähteitä, toivottavasti myös Linda, Tiiasara ja Henna lukivat ne oikeasti kunnolla :)

      • linda
        Posted at 11:52h, 12 maaliskuun Vastaa

        Tää oli mulle nyt ainakin ihan turha , koska itse fanitan monia ”isompia” tyttöjä , kuten tässäkin toin ilmi , enkä kenellekään toivo pahaa; vaan tuon näkökulman esiin ja ihmettelen tätä terveyden promoamista ja feminismin alla huutelemista, kun ihminen on sairaaloisen ylipainoinen SELKEÄSTI, eikä kävele todennäköisesti edes 100m hengästymättä. Harmittaa kun en tallentanut profiilia johon taas eilen törmäsin, se oli oikeesti jo hullua. Ihmisellä roikkui 7 kerrosta ihraa ja kun joku muistutti ettei ole kovin terveellistä niin hän oli perseestä ja läski rasisti. Se oli aivan uskomatonta luettavaa.
        Netissä on paljon lihavampia jotka ovat vielä terveen puolella , mutta joiltakin tämä menee hieman metsään.

      • Anna
        Posted at 20:09h, 12 maaliskuun Vastaa

        Ansku tossa näemmä ehtikin jo kaivaa ne tutkimuslinkit ja niissä on osittain ne mitä olisin itsekin laittanut.

        Ja samaa mieltä Anskun muistakin pointeista, niihin ei juuri lisättävää.

  • Punttimimmi
    Posted at 14:00h, 11 maaliskuun Vastaa

    Itse olen monesti miettinyt samaa, kiva että toit asian esille! 👍

  • Kloi
    Posted at 14:25h, 11 maaliskuun Vastaa

    Puhut niin totta!! Mun mielestä on OKSETTAVAA, että nykyään on jotenkin siistiä olla sairaalloisen ylipainoinen ja sitten nää puhuu vielä niin, että kyseessä olisi muodokas ihminen. Muodokas ei missään nimessä tarkoita LÄSKIÄ niin kuin usein lihavat ihmiset kuvittelevat tai puhuvat KURVEISTAAN. läski ei ole kurveja eikä muodokkaana olemista vaan laiskan ihmisen selitys omille läskeilleen kun ei jaksa nähdä sen vertaa vaivaa itsensä eteen ettei olisi sitä 40kg ylimääräistä!

  • Pekka
    Posted at 15:04h, 11 maaliskuun Vastaa

    Lihavuudessa ei ole mitään kaunista. Piste. Kuvien naiset kunnon ruokavaliolla ja reippaalla liikunnalla harrastamiseööa näyttäisivät varmasti kauniilta toisin kuin nyt. Ennemmin ”fitness” kuin ”fatness”.

  • Milla
    Posted at 16:21h, 11 maaliskuun Vastaa

    Olen täysin samaa mieltä! On ok olla pyöreä tai vaikka sairaalloisen ylipainoinen, ei se ihmistä pahenna. MUTTA ei suuri ylipaino mikään tavoiteltavakaan asia saisi olla! En usko, että tuollainen lihavuus terveellisesti syömällä ja liikunnalla on tullut. Ihan samalla tavalla kannustan myös ns. Laihoja läskejä terveellisiin elämäntapoihin. En kuitenkaan tarkoita, etteikö jokainen voisi olla sinut itsensä kanssa ja ylpeitä omasta kehostaan. :) ihan samalla tavalla juuri fitnessurheilijoiden vartaloa kommentoidaan niin, ettei se saisi olla kenenkään tavoite. Tällä periaatteella ei myöskään sairaalloinen ylipaino!

    Ja sinulle Ansku, tiedät varmasti itsekkin mitä Linda tarkoitti. Jokainen saa kyllä olla minkä näköinen ja kokoinen haluaa, ainahan siihen ei voi edes itse vaikuttaa. Mutta en usko, että ensimmäisen kuvan ihminen kovin hyvin voi fyysisesti. Terveyshän tässä postauksessa oli se ydin asia, eikä niinkään se, onko lihava tai fitnessurheilija ruma vai kaunis.

    Kiitos ja aamen! :D

    • Ansku
      Posted at 16:42h, 11 maaliskuun Vastaa

      No mutta sitähän juuri koetin painottaa, ettei lihavuus automaattisesti tarkoita epäterveellisyyttä/huonovointisuutta/sairautta, eikä ole muiden ihmisten asia koettaa päätellä toisen terveydentilaa pelkän ulkonäön perusteella. Jätetään se ihmiselle itselleen sekä heidän lääkäreilleen. :) Huonot veriarvot/hormonitasapaino/liikuntaelinten terveys eivät katso rasvaprosenttia, ja myös lihava ihminen voi elää tervettä ja täysipainoista elämää. Kaikissa tapauksissa näin ei toki ole, mutta sen arvioiminen tuntemattoman ihmisen instagram-kuvan perusteella on paitsi tarpeetonta ja kummallista, myös mahdotonta. Kauneusarvot toki erikseen!

      • Sanna
        Posted at 15:23h, 13 maaliskuun Vastaa

        Olen niin samaa mieltä. Paino ei ole yhtä kuin terveys.

        Muutenkin ärsyttää tuollainen, että jokainen on vaan ystävällisesti huolissaan muiden elintavoista. Miksi se on niin uhkaavaa jos joku julkaisee itsestään somekuvia ja kertoo olevansa onnellinen painossaan? Ja jos joku nyt päättää seurata esimerkkiä ja lihoa yhtä paljon niin samasta syystähän pitäisi kieltää alipainoisilta omien kuviensa julkaiseminen, ettei joku nyt vaan sitten laihduta. Tai fitness-harrastajien kuvia ei pitäisi julkaista, ettei joku nyt vaan aloita fitness-harrastusta ja saa vaikka sitä kilpirauhasen vajaatoimintaa sen esimerkin seurauksena.

        On ihanaa, että lihavammatkin ihmiset uskaltavat olla olemassa. Surullista, että se on muille niin vaikeaa hyväksyä ja sitten se inho oikeutetaan puhumalla ”huolestumisesta”.

        • linda
          Posted at 17:49h, 13 maaliskuun Vastaa

          En ole itse huolestunut kaikkien painoista niinkuin tekstissä tulee ilmi :)

  • Tiia
    Posted at 16:47h, 11 maaliskuun Vastaa

    En itse lähtisi puuttumaan toisten ihanteisiin tai tuomitsemaan yhtään ketään painon perusteella. En ymmärrä oikeutustasi. Vieläpä esimerkkinä oikea tunteva ihminen kuvan kanssa??!!
    Itse ihannoin laihuutta jopa sairauteen asti, ei sekään kovin tervettä ole.
    Ainakin saat niitä klikkauksia tällä postauksella.

    • sanna
      Posted at 19:14h, 11 maaliskuun Vastaa

      Minusta tämä oli hyvä ja asiallinen kirjoitus. Haluaisin kysyä ”Tiia”lta kun sanot että esimerkkinä tunteva ihminen, kuvitteletko että tämä kuvan nainen ei tiedä olevansa reilusti ylipainoinen? Muustahan häntä ei tässä ’tuomittu’ kuten sanoit. Tälläinen tarkoituksellinen mielensäpahoittaminen on todella muotia nykyään :) kirjoituksessakin sanottiin ettei kumpaakaan ääripätä tulisi tavoitella. Relax.

      • linda
        Posted at 19:21h, 11 maaliskuun Vastaa

        En viitsinyt edes lukea Tiian kommenttia loppuun, koska tarkoitus oli vain löytää syy pahoittaa mieli, vaikka tässä ei ketään haukuta. (:

        • Tiia
          Posted at 23:00h, 11 maaliskuun Vastaa

          Kyllä en sitten vähempää voinut mieltäni pahoittaa tästä.
          Aihe vaan on niin röyhkeä, että ei mahdu mun maailmankuvaani tällaisesta valittaminen. Ihan naurettavaa oikeutusta.

          • linda
            Posted at 23:17h, 11 maaliskuun

            En valita, tuon vaan näkökulmani esiin terveyden puolesta , en painon

  • minävaan
    Posted at 17:02h, 11 maaliskuun Vastaa

    Tää oli hyvin kirjotettu mun mielestä, ihmisillä harvoin on kultaista keskitietä vaan joko ollaan ihan fit tai fat, voi olla normaali kokoinen terveenä. Ja ehkä tän postauksen painotus oli siinä että on isompia ihmisiä Jotka on terveitä ja ihaillaan mutta että muiden ei tarvitse heittäytyä perässä semmoseks ”en tee mitään enää kun isokokoisuus on ok” :) isompi, pienempi, lihaksikkaampi tai ihan vaan perus niin ei väliä kunhan ei aja tahallaan itteensä huonoon jamaan terveyden jne uhalla.

  • Marjaana
    Posted at 18:16h, 11 maaliskuun Vastaa

    Samaa mieltä oon. Olin lukiossa vielä fitti ja kilpaurheilin, sitten masennuksen myötä +50kg alle vuodessa. Ei kukaan oo sairaalloisen lihava ja päätyny sinne onnellisten valintojen kautta. Mutta edelleen olen ylipainoinen ja tällä hetkellä elän terveellisesti. Suunta painolla tällä hetkellä on alaspäin, helposti silti tämän hetken koostakin moni ajattelisi että elän epäterveellisesti koska ei koskaan tiedä jos toinen on painanut vuosi sitten esim 40 kg enemmän. Anyway en usko että henkisesti hyvinvoiva ihminen pysyy sairaalloisen lihavana kovin pitkään, ja puhun kokemuksesta

  • Hanna
    Posted at 19:13h, 11 maaliskuun Vastaa

    Mikä tahansa alkaa tökkimään, jos sitä tulee joka tuutista.
    Mä näen näiden lihavien ihmisten tarkoittavan hyvinvoinnilla sitä henkistä puolta, ja itsensä hyväksymistä. Ainakin mulla itselläni on nyt sairastumisen takia yli 20kg lihoneena parempi olla itseni kanssa, mutta en pidä tätä terveellisenä. Juuri tällä hetkellä en voi tehdä asialle mitään(mm. kortisonia on vaan pakko syödä), mutta olen opetellut hyväksymään itseäni (myös) tämmöisenä. Tiedän senkin että kaikki paino ei ole pelkän sairauden tuomaa, on sitä suklaata kulunut, ja se on valinta. Olen päättänyt olla stressaamatta, koska se ei auta, ja se päivä on edessä päin kun voin alkaa pudotteleen kiloja pois.
    Yhdessä vaiheessa olin hyvinkin katkera, ja itsetunto kärsi, ja myönnän miettineeni että ”miten toi läski kehtaa”. Poikaystävä sanoi että ”aivan, joku jota sanot läskiksi kehtaa omata paremman itsetunnon”.. Siitä ei seurannu kovin kaunis keskustelu, mutta MUN kohdalla se oli totta;olin kateellinen itsetunnosta. (Joka oli mun mielestä hyväksynnän hakemista)
    Jos unohdetaan se terveys niin annetaan ihmisten olla tyytyväisiä fitnessmimmejä tai fatnessmammoja, kunhan ovat onnellisia :)

  • Myy
    Posted at 10:27h, 12 maaliskuun Vastaa

    Mä en vaan pysty näkemään mitään hienoa olla ylipainoinen. Musta hoikka (ei liian laiha vaan normaalipainoinen, ei läskiä) on kaunista. Uskon, että sopivassa painossa on ihminen myös itse onnellisempi ja terveempi. Tästä en ala väittelemään kenenkään kanssa, koska tämä on MUN mielipide, muut olkoon mitä mieltä haluaa. Itse en voisi kuvitella olevani ylipainoinen enkä voisi olla ylipainoisen ihmisen kanssa. En voi sille mitään, mutta en vaan yksinkertaisesti pysty pitämään lihavaa ihmistä eroottisena tai vetävänä.

  • Reetta
    Posted at 17:51h, 12 maaliskuun Vastaa

    Hei! Ihan mielenkiinnosta kyselen, että miten FitNet:in valmennuksissa esim. Fit for Bikinissä kannattaa paino asettaa? Painan 53-54kg, joten kannattaisiko mun valita < 55kg vai 55-65kg? Haluaisin nykyiseen kuntooni nähden hieman kiinteytyä ja siintä sitten alkaa kasvattaa lihasta. Kumpaa ohjelmaa suosittelisit minulle? :)

    • linda
      Posted at 22:28h, 12 maaliskuun Vastaa

      Sitä alle 55 :)

  • Justthinking
    Posted at 10:28h, 13 maaliskuun Vastaa

    Jos kaikki maailman ihmiset söisivät terveellisesti ja liikkuisivat tarpeeksi, tuskin edes tuntisimme sairaalloista ylipainoa (pl sairauden aiheuttama). En usko että kenenkään keho kerryttäisi niin suurta määrää rasvaa terveellisillä elintavoilla, oli ruumiinrakenne mikä tahansa.

    On hyvä että omaa vartaloaan ei häpeä, koska häpeä on vain turhaa psyykkistä taakkaa eikä tue kenenkään hyvinvointia. Mutta en kyllä kannata huonojen elintapojen ylläpitoa sen takia, koska ”Yolo” tai ”en häpeä omaa ylipainoista vartaloani, mun ei tarvitse muuttua”…

    Selvennetään vielä että huonot elintavat ovat mulle= jatkuva sokerin, pikaruuan ja limsojen käyttö ja pelkkä perseellään istuminen. Ei terveellisyys ole minusta pelkkää parsakaalia ja itsensä rääkkäämistä, eikä todellakaan vaikeaa!

  • Anni
    Posted at 15:35h, 13 maaliskuun Vastaa

    Ei liity aiheeseen mutta kuinka alas yleensä kyykkäät, menetkö reilusti sen yli kun jalat on 90 asteen kulmassa vai jätätkö siihen? Ja kumpi on pepulle tehokkaampaa, kyykkääminem syvään pienemmillä painoilla vai isoilla painoilla ja jää vähän ylemmäs? :)

    • linda
      Posted at 17:48h, 13 maaliskuun Vastaa

      Aina syvään , mut vähintään 90 asteeseen :) tee erilaista treenejä , voima – ja volyymitreenejå :)

  • Tuija
    Posted at 09:43h, 14 maaliskuun Vastaa

    Ei kyllä oo rakettitiedettä ymmärtää, että _terveellinen_ ruokavalio + edes pieni määrä liikuntaa mahdollista esim. 200kg (ylimääräistä rasvaa) perusterveellä ihmisellä pitkään. Jos jollain on linkkiä tutkimuksiin, missä ihminen on viettänyt terveellistä elämää vuosien ajan, mutta omaa silti huomattavan määrän rasvaa kehossaan, niin laittakaahan eteenpäin. Jos sokerin, prosessoidun ruoan ja huonot rasvat jättää pois elämästään, niin on kyllä ihme, jos onnistuu pitämään rasva-arvonsa kropassaan todella korkealla pitkään.
    Toivon kuitenkin olevani väärässä, sillä toivon todella, että kaikki isoimmatkin ihmiset pysyisivät terveenä ja eläisivät pitkään.

  • nana
    Posted at 22:44h, 14 maaliskuun Vastaa

    vielä lisäys jos ei joku jo maininnut, että myös laihat ihmiset voivat olla sisältä ”rasvaisia”, ja sairastua sen takia samalla tavalla kuin jotkut selkeästi ulkoisesti havaittavasti lihavat. Sisäelinten ympärille voi kertyä rasvaa niin, että se ei ole ulkoapäin massiivisen näköistä. Itse en hlö-kohtaisesti myöskään ymmärrä jos joku ihannoi noin merkittävää ylipainoa kuin kuvassa. En voi uskoa, että hyvää elämää ilman rajoituksia voisi elää tuossa vartalossa..

  • Noora
    Posted at 14:10h, 18 maaliskuun Vastaa

    Kritisoimassasi profiilissa ei varmaankaan ole tarkoitus promota mitään muuta kuin kuvassa esitetty kehoa. En näe kyseistä profiilia ”huonona esikuvana”, kuten väität, vaan esimerkkinä siitä, että monenlaisessa kehossa voi viihtyä. Varmasti lihavat ihmiset saavat kuulla ihan koko ajan siitä, paljonko heidän pitäisi painaa. Uskon myös, että nämä ihmiset tiedostavat ylipainoon liittyvät riskit, sinun ei tarvitse sitä heille erikseen kertoa.

    Ja miksi ihmeessä asetat liikalihavuuden ja fitness-vartalon saman asteikon ääripäihin? Oletko ihan varma, että fitness-vartaloinen kokee yhtä suurta syrjintää kehonsa perusteella kuin lihava nainen? Ei varmasti koe. Liikalihavuudesta seuraa etenkin naiselle sosiaalisia rangaistuksia: kehosi ei määrity enää heteroseksuaaliselle katseelle haluttavaksi (nämä profiilit kapinoivat tätä vastaan) ja lisäksi lihavia syrjitään työhaussa. Hoikka nainen menestyy paremmin kuin lihava, eikä tämä johdu eroavista kyvyistä vaan syrjinnästä. Kannattaa siis miettiä, haluaako tähän stigmatisointiin itse omalla toiminnallaan osallistua, vaikka sitten samalla väittäisikin puolustavansa terveellistä elämäntapaa.

    Päinvastoin on oksettavaa, että tarjoat kommenttikentässä mahdollisuuden tuntemattomille ihmisille avautua siitä, kuinka heitä oksettaa läski (minua oksettavat nämä kommentit, en voisi ikinä sanoa kenellekään että oletpa kuvottava tai sairas). No älkää sitten katsoko lihavaa ihmistä, jos se on teistä niin vastenmielistä. Lihavat ihmiset eivät ole olemassa siksi, että voisitte oksentaa heidän päällensä. He ovat tuntevia ihmisiä siinä missä muutkin, ja se, että sanoo jonkun olevan huono roolimalli pelkästään ulkonäön perusteella, on aikamoista julmuutta. Mistä voit tietää, vaikka yourstrulymelly olisi pärjäävä bisnesnainen tai älykäs ydinfyysikko? Vai onko lihava ihminen teille pelkkää aivotonta lihaa?

    Ja eihän missään kyseisen profiilin kuvatekstissä kirjoiteta, että hei vedäpä laardia naamaan niin voit näyttää tältä. Et varmaan itsekään oleta, että kun postaat kuvan nettiin, nuoret naiset alkavat saman tien nostella painoja ja kyykätä verenmaku suussa? Miksi sinun fitness-harrastuksesi on lopulta oma valintasi, mutta jonkun toisen ylipaino ei ole? Ai koska olet terveempi? Miksi naisen paino määritellään aina ulkoapäin, eikä luoteta siihen, että jokainen nainen aivan itse kykenee määrittelemään oman painonsa? Itsekin ikään kuin väität hyväksyväsi kaikenlaiset ruumiit, mutta sitten kuitenkin päädyt määrittelemään mikä on sopivaa ja mikä ei. Käsitykset terveellisyydestä muuttuvat nekin, ja jos jollakin on hyvä olla kehossaan, oli se millainen tahansa, voidaan jo puhua varsin terveestä lähtökohdasta elämään.

Post A Comment